Wat is vetter een pizza of een patat met?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
40.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrikbarend veel mensen hier die werkelijk lijken te denken dat een pizza gezond en niet vet is.....
lang leve het gebrek aan goede voorlichting. Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/pizza-gezond.49713
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik ben Italiaans en kan je vertellen dat een echte pizza niet ongezond is! Maar de pizza's hier uit het vak van de AH zijn alles behalve goed. Die dingen mogen ze nog geen eens pizza noemen. Laats ook nog een leuk stuk over de kaas op die pizza's...

Antwoorden (10)

Het zijn allebei dingen die je niet te vaak moet eten.
Maar ik ga toch voor de patat met die lijkt me het vetst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt oa. af van de temperatuur van het vet, waarin de frite gebakken werd (als het niet heet genoeg is, zal de patat vetter zijn), en het beleg van je pizza : een quattro formaggi (belegd met 4 soorten kaas, waaronder gorgonzola) is natuurlijk véél vetter, dan een pizza met champignons, artichokkenharten en tomaat.

En dan hangt het er ook nog vanaf, wat je bij je frite eet ; een enorme gemengde salade met worteltjes, witlof, bietjes, paprika, tomaten en komkommer is dan natuurlijk beter dan een fricandel.

Gewoon af en toe heerlijk genieten, zonder bijgedachten, en daarna weer braaf aan de 2 stuks groenten en de 2 stuks fruit....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aardappel slorpt het vet op tot 60 %. En dan hopen we dat het vet elke week tenminste ververst werd... Een pizza is tenslotte bloem , eieren en olijfolie (als je het beslag zelf maakt en dan kun je hem zo vegetarisch maken als je wil : met artisjokken en tomaten en mozarella bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patat met, is sowieso al gebakken in t vet en pizza niet. Dan ook nog de mayo...

(oftewel: kies pizza is veel lekkerder en gezonder)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pizza kan heel mager zijn, vooral als er weinig kaas op zit. Patat is altijd vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 gram patat is 456 Kcal. en 16 gr. vet
100 gram pizza is 224 Kcal. en 11 gr. vet.

Dit is patat zonder saus. Je ziet nu het verschil in calorieën en vet.

Toegevoegd na 14 uur:
Ik heb nog wat belangrijke punten geschreven in mijn reacties. Dit zijn best wetenswaardige feiten als je echt wilt weten wat je beter kunt eten en waarom!
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus, in vetpercentage scheelt het veel minder dan we dachten, alleen de calorieen zijn meer, maar dat komt omdat aardappel uit koolhydraten bestaat. interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hiernaar kijkt, is het zelfs zo dat pizza in verhouding meer vet bevat.
Maar het is niet verstandig alleen te kijken naar totale hoeveelheid vet, maar ook naar soorten vet. Transvet is bijvoorbeeld per definitie slecht voor het lichaam, enkelvoudig onverzadigd vet is goed voor het lichaam (wel met mate uiteraard). Maar het kan dus goed zijn dat het ene product meer vet bevat, maar het andere toch ongezonder is omdat het slechtere soorten vet bevat.
amc
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk hoor! Het is zelfs zo dat er bij de pizzaverkopers die bezorgen, of waar je ze afhaalt, gemiddeld zo`n 15,35 gr. verzadigd vet in zit, terwijl je maximaal 20 gr. mag hebben per dag. Een kant en klare die je thuis bakt (een dunne) heeft 930 Kcal. en 30 gr. vet waarvan ook zo`n 7 gr. verzadigd is. Verglijk nu;
1 portie patat met mayonaise 590 Kcal.
boerenkool met worst 600 Kcal
lasagne met vlees 800 Kcal.
Je kunt dus beter zelf pizza maken met volkorenmeel en olijfolie in het deeg en dan mager beleggen met verse groente erop zoals, tomaten, paprika, rode uienringen, champignons, broccoliroosjes enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
450 kc zit in 150 g is een normale portie patat. Niet in 100 g.
100 g is geen normale portie pizza ;dat is ongeveer 400 gram ofwel meer dan 800 kc. Zelfs met mayo erbij redt de patat dat niet. En dan heb je ook nog mensen die een hele pizza wegwerken in hun eentje....met extra kaas......
amc
14 jaar geleden
Die 100 gr. is ook maar een indicatie om het verschil aan te geven. In de reactie hierboven, heb ik het ook over een pizza van 930 Kcal. en een portie patat met mayonaise van 590 Kcal.
Patat met, ten eerste wordt ie in vet gebakken. Ten tweede zit er een bol vet erbij mayo dus. Dus patat met is vetter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
patat,je wordt er veel dikker van

bovendien is het veel smeriger dan zoon super heerlijke gevulde gezonde pizza
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een portie patat bevat ongeveer 450 kalorieen. Een goeie klodder mayonaire (80% vet)gooit daar nog een goede 400 kalorieen bij.

Een flinke portie pizza echter, komt ook met het allergrootste gemak boven de 800 kalorieen, en ook daar is het vetgehalte aanzienlijk.

Neem je dan normale, moderne, in plantaardige olie gebakken patat en fritessaus of nog slankere saus, dan kun je die pizza beter laten staan.

Tenzij het natuurlijk weer een gezonde zelfgemaakte pizza is.

Uiteindelijk is het lood om oud ijzer ; beide zijn loeivet, maar minder vet te maken. Bij de patat is het de mayonaise die het hem vooral doet, bij de pizza de kaas. En welke vetter is, hangt helemaal af van de totale samenstelling van de....maaltijd. Het een is niet standaard vetter dan het ander. Alleen in een pizza is het beter verborgen, en door de impressie van groente lijkt het gezonder. Echter, schijn bedriegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patat met, maar ligt ook wel weer aan wat er op de pizza zit denk ik.