waarom is mais in de winkel zo duur?

Mais wordt veelal gebruikt als diervoeding. Dan zal het niet duur zijn. Echter als je 2 kolfen in de supermarkt koopt ben je zo maar 2 euro kwijt, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

De maïs die aan dieren gevoerd wordt is een andere soort dan die mensen eten. Voedermaïs groeit in Nederland, maar suikermaïs komt uit verre landen. Als korrels in blik is dat wel goed betaalbaar, maar de verse kolven zijn vanwege de transportkosten enhun beperkte houdbaarheid inderdaad prijzig.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland wordt ook wel suikermais geteeld, maar niet zo veel en alleen zomers. De kolven moeten voorzichtig van de rest van de plant worden gehaald. Snijmais voor koeien wordt met blad en al verhakseld. Die manier van oogsten is dus veel goedkoper.
teusvh
9 jaar geleden
En wat dacht je dat de winkelier wil verdienen? Weer te dat de boeren op dit moment amper 2 cent voor een kilo aardappelen krijgen? Op die maiskolven zal dus ook wel een stevige marge zitten.
Ligt er aan in welke winkel / toko je dit koopt.

Kijk eens bij een "allochtonen" winkel, daar koop ik bijvoorbeeld kilo zakken maïs om popcorn van te maken, scheelt je kapitalen, in vergelijking met gewone maïs of nog erger de zakjes "magnetron" maïs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Amedaea geeft hier het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De minnen zijn niet van mij, maar in de ah of een andere winkel haal je voor dan een euro ook popcornmais hoor ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar niet een kilo "rauwe" maïs. Bij de supermarkt koop je een zakje dat in de magnetron moet en daar haal je een kleine portie uit. Vraag me niet naar de prijs, ik koop dit nooit, maar ik betaalde nog geen 2.euro voor een kilo schone maïs :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het niet over magnetrondingen he, maar over pofmais. Dat is weer wat anders dan die magnetronzakjes.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"magnetrondingen" [= maïs in zakjes] = pofmaïs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt ook pofmais zonder zakjes en zonder olie enz. Ook gewoon in de supermarkt verkrijgbaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je wat die kost? per kilo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Per kilo iets meer dan een euro bij de ah.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt? Zal van de week eens kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Check deze site:
http://www.popcornrecepten.nl/2012/12/maiskernels.html Voor die 1.30 (volgens mij nu iets lager) krijg je bijna een kilo. Dat zijn ongeveer 9 zakjes (3 verpakking magnetronpopcorn en een stuk minder vet).
De mais die jij zo duur vindt zijn de maisKOLVEN.
Als veevoer wordt de hele plant gebruikt. En dat is dus veel goedkoper.
Reddie
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
er zijn verschillende soorten mais. Voeder mais voor namelijk in nederland verbouwd is niet voor consumtie.