Waarom wordt alles wat ik in mijn oven probeer te bakken veel te hard/krokant?

Ik ben al een tijdje met mijn hetelucht oven aan het bakken (Miele Classic 8 jaar oud). Alleen merk ik dat wanneer ik recepten van het internet volg, dat deze voor mij bijna altijd veel te hard/krokant uit de oven komen. Terwijl ze voor andere mensen wel goed gaan als ik de reacties bij zo'n recept lees.

Paar voorbeelden:
- De rand van mijn appeltaart was zo hard dat deze bijna niet met een vorkje te doorprikken was.
- Mijn gevulde koeken die ik vorige week probeerde te maken waren echt helemaal krokant geworden.
- Cake/Brownie randen worden ook veel te krokant.

Wat kan ik het beste doen om dit tegen te gaan?
- De oven temperatuur verlagen? (Ik heb een hetelucht oven dus meestal bak ik alles al 10/20 graden lager wanneer er een temperatuur voor een standaard oven staat.
- De tijd verkorten dat ik het bak?
- De oven op een andere stand zetten? (Ik gebruikte voor de bovenstaande voorbeelden altijd de hetelucht stand. Met de pakplaat altijd een stukje onder het midden van de oven.)

Hopelijk weet iemand hoe ik dit kan oplossen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de meeste receptuur word gewerkt met een electrische of gasoven. De hetelucht oven wijkt er van af. Sommige zeggen zet een heteluchtoven minstens 10 % lager dan dat er in het recept staat. http://www.brutsellog.eu/2005/01/01/welke-temperatuur-in-de-heteluchtoven/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is je deeg niet te droog?

Het beste antwoord

geen oven werkt hetzelfde en dus is er geen recept die voor elke oven even goed werkt.
Je gebruikt vaak de hete lucht stand. Dit moet inderdaad enkele graden lager, maar houd er ook rekening mee dat er dus aan de zijkanten evenveel warmte 'straalt' als aan de boven- en onderkant. Dit heeft zeker invloed op de krokantheid van het gerecht. Taarten e.d. zou ik dan ook liever (het grootste gedeelte van de baktijd) met boven- en onderwarmte bakken. Eventueel kun je tegen het eind van de baktijd nog even de hete lucht stand aanzetten als de randjes te zacht blijven. Het wordt een beetje expirimenteren, maar zeker de moeite waard!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb weer een aantal dingen gebakken deze week. De temperatuur stel ik nu altijd 15% lager in t.o.v een normale oven. De resultaten zijn nu een stuk beter! Het experimenteren met de verschilende ovenstanden ben ik nu nog druk mee bezig.

Andere antwoorden (2)

Koop een losse oventhermometer. Dan kan je checken of de temperatuur correct is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heteluchtoven is altijd heter/droger dan een reguliere oven, houdt daar rekening mee, bij moderne recepten wordt trouwens meestal een aparte bereidingstijd vermeld voor heteluchtovens.
Daarnaast heeft elke oven zijn eigen 'gebruiksaanwijzing. Je moet daarom elke oven een beetje leren kennen. Jij weet nu dat jouw oven een tikje heter is dan andere ovens, houdt dan een lagere temperatuur aan of een kortere tijd. Sowieso is het verstandig om vijf a tien minuten voor de eindtijd even te checken hoe het er voor staat. Proef dan eventjes of kijk even naar de kleur, je kan altijd besluiten nog even door te bakken als het nodig is maar je kunt het niet ongedaan maken.