Wat is voedselconsistentie?

Ik ben bezig met een opdracht voor me school, maar ik krijg nu een vraag waarin de voedselconsistentie moet beschrijven.
Ik heb wel enigszins een idee van wat dat inhoudt en ik begrijp het wanneer iemand zegt dat een bepaald product de consistentie van een biefstuk heeft, maar hoe beschrijf je die consistentie van de biefstuk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Soep is dun van consistentie,saus dikker,appelmoes nog dikker.
Bij biefstuk zou ik denken aan mals of zacht,mits goede kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Consistentie wil zeggen de hoeveelheid vaste stof van een produkt. Appelmoes bijvoorbeeld heeft een bepaalde consistentie vaste stof, de rest is sap en/of water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar hoe beschrijf je dan de consistentie van een biefstuk?
Vaal, week en nat vlees dat in zijn eigen vocht verpakt ligt, heeft een slechte consistentie. Veel vleesvocht in de verpakking kan erop wijzen dat het vlees ontdooid is. Vers vlees van goede kwaliteit verliest niet veel vocht en zit dus zo goed als droog in de verpakking. Als je op het vlees drukt met je vinger, mag het niet week aanvoelen. Als je het diep kunt induwen, is het slecht vlees. Het moet vast zijn en mag niet te veel meegeven.
Als het vlees dus stevig is, heeft het een goede consistentie.

Dit was toch wat je bedoelde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De constitentie is de dichtheid, stevigheid en samenhang van een produkt. Je kunt dus zeggen de graad van vastheid van een stof. De stijfheid van een pak boter bijv.
Komt het direct uit de koelkast of heeft het er een uur buiten gelegen in de warme keuken. De weerstand tegen vervorming onder druk, dat is de constitentie van de boter. Hoe dieper jouw duim door de boter zakt, als je erop drukt, hoe minder constitent de boter is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de boter kun je ook biefstuk nemen. Ik las het te laat, maar de stevigheid van de biefstuk dus in jouw geval.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus als ik de consistentie van een biefstuk wil beschrijven dan is het dus: "mijn duim zakt 1 centimeter in de biefstuk"? klinkt een beetje vaag:P