Beide, maar net wat je lekker vindt of wat je gewend bent.
Ik heb er eens een lekker voorgerecht mee gemaakt, met een beetje blauwe kaas en een handje pecannoten en rucola als een soort 'salade'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Vooral als toetje.

Maar je mag gelukkig zelf de keuze maken, hoor. Als jij het liever als hoofdgerecht eet moet je dat vooral doen.

Ik vind het persoonlijk lekker als tussendoortje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan allebei.
bij rode kool bijvoorbeeld vormen stoofpeertjes een heerlijk bijgerecht, maar als toetje zijn ze ook niet te versmaden, bijvoorbeeld met een bolletje kaneelijs.
14 jaar geleden
Vroeger aten we dit als hoofdgerecht. Met aardappelen en vette jus. Walg nog als ik er aan denk. Tegenwoordig wordt dit toetje als een lekkernij beschouwd. Ik sla een beurt over en griezel van deze gieser wilderman lekkernij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker met steentjes! ;-)
wij eten het alleen maar als groente bij de aardappelen
14 jaar geleden
Stoofpeertjes eet iedereen wel eens bij het hoofdgerecht of als bijgerecht. Maar ze zijn ook lekker als dessert.!!
Het is maar net waar je voor kiest.

Frisse stoofpeertjes op cake met slagroomijs
Ingrediënten:

•stoofpeertjes
•citroen
•fruitige, droge witte wijn
•geleisuiker
•cake
•slagroomijs

Rasp de helft van de schil van de citroen en doe dat in een pannetje. Bedek de bodem met de witte wijn, ik denk dat je ongeveer 1 1/2 glas wijn gebruikt.
Pers de citroen uit en doe het sap er bij.
Zet het op een laagvuurtje en doe er 2 eetlepels geleisuiker bij.
Even goed roeren en zodra het kookt kan het vuur op de laagste stand. Doe de geschilde peren erbij en het stoven kan beginnen. In 1 1/2 uur zijn ze wel goed. Doe het wat korter en ze blijven mooi wit....
Leg een dun plakje cake op een bord en leg de peertjes ernaast. Smeer de gelei van het stoofvocht op de cake. Eventueel kan je er ook likeur bijschenken. Serveer de slagroomijs erover.
Heel erg fris!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het een bijgerecht. Je kunt het bij de hoofdmaaltijd eten, maar ook als dessert. Afhankelijk van wat je lekkerder vindt.

In restaurants wordt het meestal als bijgerecht geserveerd bij het hoofdgerecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij aten ze vaak als (zondagse) bijspijs, net als appelmoes, tutti-frutti of compôte.

Een restje werd dan door mijn moeder omgetoverd tot het volgende toetje:
Men neme per persoon een beschuit legge die in een kommetje en doe hierop wat stoofpeertjes en sap.
Schenk hierover wat vanillevla...

Iedereen was hier dol op, (behalve ik, maar toch maak ik het wel eens voor m'n vriend, die weer tot de categorie 'dol op' behoort.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles mag.
Ik ken iemand die stoofpeertjes als ontbijt geniet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt helemaal aan jezelf,

Ik eet ze het liefst koud als dessert ( of zo tussendoor ) maar wanneer ik bij mijn schoonouders eet dan eten we ze warm als hoofdgerecht maar gelukkig is het zo hier in de wereld dat smaken verschillen anders wordt het een saaie bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gaat wokken,kun je het alleen als toetje eten

en terecht

als hoofdgerecht is het zo flauw