Kan het dat zeeuwse mosselen uit het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan komen (mossel etiket bij Carrefour Market)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Antoni
9 jaar geleden
Dat ligt er onder meer aan of "zeeuwse mosselen" een (juridisch-commercieel) beschermde productnaam is, zodat producten met die naam aan bepaalde eisen moeten voldoen, zoals daadwerkelijk afkomstig zijn uit Zeeland. Als "iedereen" zo maar zijn gevangen mosselen "zeeuwse mosselen" mag noemen, dan kunnen "zeeuwse mosselen" "overal" vandaan komen... De details weet ik niet, maar dat heeft er in ieder geval mee te maken. Ik ben benieuwd naar de antwoorden op je vraag.
Antoni
9 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld ook de informatie op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudse_kaas over Goudse kaas waar staat: "De soort dankt de naam Goudse kaas aan het feit dat hij al eeuwenlang in Gouda wordt verhandeld. De kaasmarkt in Gouda wordt tegenwoordig alleen nog bij wijze van toeristenattractie eenmaal per week gehouden in de zomermaanden. Goudse kaas wordt ook in het buitenland onder deze naam gemaakt want soortnaam en vorm zijn niet beschermd. De geografische aanduiding "Gouda Holland" is sinds oktober 2010 volgens besluit van de Europese Commissie een beschermde aanduiding. Kaas met deze vermelding mag alleen Nederland als oorsprong hebben en dient gemaakt te zijn van Nederlandse koemelk. Goudse kazen worden massaal in kaasfabrieken vervaardigd." Het gaat vooral om de zin "Goudse kaas wordt ook in het buitenland onder deze naam gemaakt want soortnaam en vorm zijn niet beschermd." Lang niet alle Goudse kaas komt dus daadwerkelijk uit Gouda.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een naam zegt niet zoveel, denk maar eens aan hamburgers, frankfurters, Brusselse spruitjes, Haagse hopjes...
Antoni
9 jaar geleden
Precies! Een naam zegt vaak alleen iets over de oorspronkelijke plek waar de eerste producten met die(zelfde) naam vandaan kwamen, en zelfs dat geldt niet altijd.

Antwoorden (3)

Het Mosselkantoor, de collectieve belangenbehartiger van mosselondernemers, legt uit dat het begrip 'Zeeuwse mossel' een handelsnaam is. De import van Ierse, Engelse en Deense mosselen is toegestaan, zelfs door de rechter. Wel is er een herenakkoord dat de importeurs alleen 'Zeeuwse mosselen' op de verpakking zetten als de diertjes uit Nederland komen.

Maar ik wil Zeeuwse. Hoe weet ik wat ik koop? Een herenakkoord zegt mij niet zoveel.

Een tochtje langs naburige supermarkten levert interessante resultaten. De Albert Heijn, de Jumbo en de lokale super Emté zetten 'Zeeuwse mosselen' op het etiket, de C1000 houdt het op 'mosselen'. Op alle etiketten staat 'gevangen in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeeuwse mosselen wil alleen maar zeggen dat de mosselen verwaterd zijn in de Oosterschelde (Zeeland). Ongeveer 50 van de 80 ton als Zeeuws mosselen verkochte mosselen komt uit het buitenland en wordt eventjes in de Oosterschelde gegooid om vervolgens als duurdere Zeeuwse mossel weer boven te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de eitjes worden bevrucht in de Waddenzee waar veel zeeuwse mosselboeren als sinds de 18e eeuw stukken grond hebben gekocht, na een paar jaar worden ze verplaatst van de Waddenzee naar de Oosterschelde om te volgroeien. Door de activiteiten van de overheid, aangemoedigd door de milieuactivisten is de mosselkweek echter flink achteruit gegaan vanwege gebrek aan kennis over de teelt, bij deze organisaties. Daardoor worden ook mosselen die opgegroeid zijn in andere gebieden en uiteindelijk verwateren in de Oosterschelde, zeeuwse mosselen genoemd