Is Masseé eigenlijk alleen in Noord-Nederland bekend als zoet lekkernij van vroeger (jaar of 10 geleden)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ik woon in noord holland en ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Na enig google kwam ikwel een stukje tegen.
massee ook wel jodenvet of borsthoning genoemd.
Wordt niet meer gemaakt want er is een vervanger gevonden dat heet koekzoet.

maar In drente heette het sikkevet, dus het was daar zeker ook bekend.

Kun je ook vertellen waar het voor diende, daar ben ik nog nieuwschiering naar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druivensuiker ken ik wel, dat lijkt ook op de foto die hieronder staat.
Grappig dat een product zoveel namen kent.
Maar geen idee dat je daar massage olie van kunt maken, plakt dat dan niet door al die suiker :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grappig wat apart zeg ,leuk ook om te doen dat experimenteren :-)

Heb je pindakaas al geprobeerd, dat schiet mij als eerste binnen eigenlijk. ( waarschijnlijk omdat er al olie in zit)
Ik had er nog nooit van gehoord.
Ook de term borsthoning is voor mij onbekend.
Wel van jodevet, dat hadden wij vroeger in Brabant ook.
Ik heb het nog nooit lekker gevonden.

Gevonden:
Oud hollandse snoepwinkel in Gouda.
borsthoning/jodevet/massee. De borsthoning van deze tijd wordt gemaakt van een restproduct uit de maiszetmeelindustrie.

Of:
Masse brok ( Borsthoning )
Terug van weg geweest de borsthoning brokken!
Ook wel bekend onder de namen Massee;sikkevet of jodevet. Het product is iets bitterder dan vroeger en iets meer geel!
Dit komt door europese regelgeving die niet toestaat dat de chemicaliën die vroeger gebruikt werden nu nog verwerkt worden in consumptiegoederen.
Deze borsthoning is niet afkomstig van de aardappelzetmeelindustrie maar een (rest)product.
Ingredienten:zetmeel honing bindmiddel ”