Wat at men vroeger bij de borrel toen er nog geen chips en nootjes waren.

Hoe deed men dat vroeger als er visite of verjaardagen of op zondag etc iets werden gevierd toen er nog geen pinda's en chips te verkrijgen was.
Of komen daar de traditionele stukjes kaas en worst vandaan?
Vroeger bedoel ik dus in de jaren 50-60.. misschien was het er wel al maar wat nog meer dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Niks!
Geen borrels.
Thee met een maria-kaakje.

Die worst en kaas kwamen pas later.
Toen we het konden betalen.
Net als de standaard zelfgemaakte tonijnsalade:
blikje tonijn, uitgelekt, met gekookte aardappel en wat ui en wat mayonaise.
Op hele kleine melba-toastjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Boterhammen en kliekjes over van de maaltijd om ½6...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blokjes balkebrij en lever. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zoals je al aangaf worst en pinda's in van die hele kleine bakjes. En natuurlijk gebak bij de koffie en er stonden zelfs sigaren of sigaretten op tafel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd een stukje kaas
en (lever)worst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger aten we pelpinda's en roggebrood met zoute haring bij de "borrel" tenminste als je het financieel kon verantwoorden. Anders was er niks. Ook geen borrel. Koffie uit de perculatorpot was er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger hadden ze geen borrel met allerlei hapjes. Soms kwamen er gasten en werd er gekeken wat men in huis had en dan maakte men daar wat van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toastje met schijfje ei met drupje mayonaise
blokje kaas met schijfje augurk of zilveruitje
gemberblokje in dik vloeibare slagroom
asperge in rolletje ham of
augurk in rolletje gekookte- of rookworst
pinda’s, plak leverworst, gekookt eitje
pepsels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen werd er niet zo "gesnaaid". Als er feest was, was er vlaai bij de koffie, en voor de kinderen ranja. Verder leefde men van maaltijd tot maaltijd. Dus niks extraatjes tussendoor. Hooguit in het seizoen een appel. De ouders in de tijd van de wederopbouw hadden het al moeilijk genoeg om de eindjes aan elkaar te knopen.
jc54
14 jaar geleden
Als ik mij goed herinner dan waren er geen hapjes
vroeger, wat ik nog wel weet is dat men erg veel
sigaretten (shag) rookte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinda's, worst, kaas, augurk, komkommer, dipsausjes, olijven, prei, en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prei?
Op oude schilderijen zie je bij een drankgelag vaak gewone etenswaren zoals brood en vlees/vis. Vanaf de tijd van de VOC hadden we natuurlijk ook noten en pinda's maar ik weet niet of ze toen meteen al in schaaltjes op tafel werden gezet bij de borrel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eieren en heel veel worst en kaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was er niet zoiets als snoepen en snaaien
Mijn vader kocht een fles kabouter genever en dronk die in een weekend rustig leeg. Moeder dronk graag een glaasje citroenjenever. Dronkenschap kwam niet oor.

De kreet was: Drink Louter Kabouter.