In de spot zie je een letter of merkteken. Als de pan heet genoeg is is dit teken verdwenen en heeft het dezelfde kleur gekregen als de rest van de spot. Dan kan je eten in de pan. Het werkt verder niet anders dan een andere pan. Het is alleen een hulpmiddeltje voor mensen die wat minder goed in koken zijn, en bijvoorbeeld ook handig voor ouderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is trouwens geen wondermiddel, want als je eerst de pan op het vuur warmer laat worden en later pas je boter in de pan doet kan de spot aangeven dat de pan heet genoeg is maar de boter nog niet geheel gesmolten. Het is echt alleen maar een leidraad dat de pan zelf goed heet is en niet direct helemaal afkoelt als je er een groot stuk vlees ofzo erin gooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dat klopt als een pan..euh bus bedoel ik;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!, maar eh... is het niet slecht voor de pan om deze eerste te verhitten zonder boter of olie er in?
Gaat de pan dan niet kromtrekken of zo?
Gaat de anti-aanbaklaag dan niet naar de knoppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de kwaliteit pan. En euh, mijn ouwe omatje was niet altijd even snel dus die had bovenstaande probleem wel eens. Pan op het vuur gezet, en owjee de boter is op, ander pakje openpeuteren, stukje afhalen. In de pan doen, en dan wachten tot die koude boter gesmolten is. Als je gewoon alles doet zoals het hoort, boter erin en dan pas het vuur eronder moet je wel aardig goed zitten ja. Gebruik je veel boter dan moet je ook soms ietsjes langer wachten dan wanneer de spot weg is. En of een pan echt krom trekt of dat de anti aanbak laag er aan gaat ligt meer aan de kwaliteit van de pan dan aan wat anders. Ik gebruik anti aanbak pannen van Sola (koop ze bij de fabriek zelf (Zeist). Deze gaan bij ons 3 keer langer mee dan die van Tefal. Sterkere anti aanbaklaag, deze blijft ook veel langer glad en is minder krasgevoelig. Prijs? Ongeveer hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat pannen van Tefal sneller kapot zijn dan merkloze pannen van de markt.
Bedankt voor de Sola tip. Zal eens proberen of de pannen van hun beter bevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.sola.nl/
Wij hebben hier jarenlang al erg goede ervaringen met dit merk, tevens een uitgebreid assortiment en losse deksels te koop. Het kromtrekken gebeurt trouwens door grote temperatuursverschillen. Bijvoorbeeld door een hete pan op een koud aanrecht te zetten of door koud water in een bloedhete pan te gieten, 1 kant van de pan koelt dan te snel af in vergelijking met de andere kant.

Andere antwoorden (2)

Ja dat is heel handig, je ziet of de pan heet genoeg is, dus dat kun je heel goed gebruiken in je kookkunsten...

Lees de beschrijving van de pan... Als de spot weg is dan is die 160°... (Kan anders zijn bij andere merken pannen)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werking heeft Meesleepbeest al heel duidelijk beschreven, dus dat zal ik niet dubbel gaan doen, maar alleen antwoord geven op de vraag of het prettig is.
Ik vind het zelf totaal niet nuttig, ik merk dat het vaak niet helemaal goed klopt, en ik vind een mini stukje van iets erin gooien en kijken hoe dat reageert een stuk handigere manier om te kijken of het heet genoeg is.