Hoe fatsoenlijk is het om in een kantine je drinkglazen, lege flesjes te laten staan? En ook de stoelen schots en scheef..

Ik erger mij enorm aan dat iedereen alles maar laat staan.. Lege flesjes, glazen, servetten etc. Stoelen blijven ook schots en scheef staan..

Let wel; het gaat hier niet om een restaurant, maar om een kantine van een club..

En in hoeverre kan ik er iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens vind ik die reacties zo nep allemaal hier. Ik kan mij echt niet voorstellen dat wanneer mensen naar een sportkantine gaan hun glas terug gaan brengen naar de balie. Geloof ik helemaal niets van! Kijk, de stoel aanschuiven wel, maar de rest.....
Maar ja, iedereen wilt punten verzamelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in een schoolkantine kan je ze nog opvoeden, maar in een sportkantine is het wat moeilijker. Maar je hebt gelijk ik geloof ook niet dat de mensen die hier antwoorden oprecht antwoorden. Want ik ruim ook nooit op in onze kantine van de sportvereniging. Dat doet niemand! Dus als niemand klaagt zal het altijd zo blijven.

Het beste antwoord

Netjes is het niet, maar als er nooit iets van gezegd wordt en er ook nergens staat dat het de bedoeling is dat iedereen even meewerkt aan een nette kantine, dan heb je kans dat mensen zich zo gaan gedragen. Zoiets sluipt er als het ware in.
Wat jij kunt doen ligt een beetje aan je functie. Misschien kun je een 'houdt de kantine netjes'-actie starten. Met posters en dergelijke kun je de leden van de club oproepen om hun eigen glazen ed op te ruimen en even de stoelen aan te schuiven. Als je al een flinke groep achter je hebt die het goede voorbeeld geven, dan volgt de rest tijdens/na zo'n actie vanzelf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+! Niets aan toe te voegen. Het is maar net wat de afspraak is, en waarschijnlijk zijn er mensen die het helemaal niet zo storend vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, in de kantine van de schaatsclub bij ons werkt dit ook uitstekend.

Andere antwoorden (11)

Zeer onfatsoenlijk! Een gebrek aan normen en waarden, maar dat zie je nou eenmaal overal! Het goede voorbeeld geven is een van de weinige dingen die je eraan kunt doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen dat is niet netjes.
In een sportkantine werken vaak personen die het uit
liefde voor de club doen, en die mag je best wat ontlasten,
tenslotte zijn de prijzen van de consumpties aangepast.
Wat kan je er aan doen ?
Met een vergadering kenbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig,
ik probeer dit al jaren bij ons in de schoolkantine, helaas is dit kuddegedrag.

Ik ken de mentaliteit, je moet zoveel moeite doen om er iets gedaan te krijgen en een dag later wordt dat al weer teniet gedaan door 1 iemand en de rest gaat dan weer mee. ( tja het is niet stoer om even naar een vuilnisbak te lopen, en een glas wegbrengen...te veel moeite en de kans dat je wordt uitgelachen door de rest)

Massa gedrag ben ik bang. Helaas zal het in je uppie niet lukken zonder er als een politie agent rond te lopen.

Het enige wat je kan doen is bakjes op tafel te zetten zodat ze het vuil er in kunnen doen, dat scheelt iets.
En men er op aanspreken als ze niet in een hele groep zitten want dan krijg je je portie drie dubbel op je bord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet netjes,maar het gaat er bij praktisch iedere sportclub zo aan toe en ik heb er heel wat gezien.Moet wel gezegd worden,dat hoe kleiner de club,des te netter het blijft omdat er meer sociale samenhang is dan wanneer het een grote club is met meerdere sporten.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen,is dat leden corvee gaan draaien.Vaak kan één keer per jaar al genoeg zijn,afhankelijk van het ledental natuurlijk.De mensen zullen zich dan in ieder geval meer bewust worden van hun gedrag.
Wat ook nog zou kunnen,is dat per team,de aanvoerder verantwoordelijk is voor de rotzooi die het team maakt.Daar hoeven weinig woorden aan vuil gemaakt te worden,de mensen komen per slot van rekening voor de gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is behoorlijk ontfatsoenlijk.

Punt is: wat doe je er aan?
Dat ligt aan jouw situatie. In ieder geval bespreekbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hadden wij ook last van in onze bedrijfskantine.
We hebben een plakaat opgehangen ,met hou de kantine netjes.
Sindsdien gaat het een stuk beter.
Als je opstaat zet gewoon je stoel even recht,en neem je afval of vuile kopjes gelijk mee.
Ook helpt het als je degene even aanspreekt op een nette manier,van vergeet je niet iets.
Maar aan de ene kant zijn het wel vaak steeds dezelfde die de boel smerig achterlaten.
Maar ook dezelfde die steeds weer wat voor een ander opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons hangt in de kantine van de tennisvereniging een regelement waarin o.a. staat dat je de boel netjes achterlaat. Eigenlijk gaat dat altijd goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ontfatsoenlijk en a-sociaal. Iedereen moet z'n rotzooi opruimen en het meubilair weer op z'n plaats zetten. Is wel zo netjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik wel dat het veel netter is wanneer iedereen zijn spullen opruimt. Maar wanneer dit nergens is aangegeven mag je er niet van uitgaan dat iedereen dat vindt. Want over het algemeen vinden de meeste mensen het normaal om gewoon alles te laten staan.
Dit is gewoon omdat mensen er geen besef van hebben dat ze rotzooi achterlaten voor de mensen in de kantine. Ze denken dat de persoon achter de balie er voor betaald wordt en dus alles zelf opruimt.

Je zult er dus zelf iets aan moeten doen en de mensen het besef geven dat het anders moet. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik op voetbal zat (en dat is zo een 15 jaar geleden) iedereen alles liet staan op de tafels, gewoon omdat de meeste mensen dit normaal vinden. Dit doe je toch ook in een restaurant? Zo denken de meeste mensen, ik zeg niet dat dit goed is maar de meeste mensen hebben het gewoon niet in gaten. En ik moet ook eerlijk zijn; ik heb zelf ook nog nooit in een kantine mijn glazen teruggebracht naar de balie, puur omdat ik ook altijd dacht dat daar personeel voor is net als in een cafe of een restaurant.

Dus maak je niet druk, mensen zien het verschil niet tussen een sportkantine of een kroeg.

Je zult dan denk ik een brief op moeten hangen waarop staat dat mensen hun spullen achter zich aan moet opruimen en de glazen terug moeten brengen.
En wanneer mensen iets kopen zeg je nog even vriendelijk dat ze de glazen terug moeten brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asociaal gedrag meestal zijn dat voetbalsupporters die dat doen

een nuchter normaal mens laat alles netjes achter