Is een calorie een verzamelnaam voor voedingsstoffen (bijvoorbeeld, koolhydraten, vet enz)?

Ik wil een beetje gaan afvallen dus ik hoop dat een calorie een verzamelnaam is, ik had wel gelezen dat koolhydraten 4 kcal was maar het was een beetje vaag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Calorie is gewoon energie, wat je nodig hebt op een dag varieert per persoon.
Wel handig om een tijdje bij te houden wat je eet, met bijvoorbeeld de app/site van Fatsecret of My Fitness Pal. Gebruik een keukenweegschaal voor je porties.
Stel dat jij gemiddeld 2200 eet, en na 2 weken merk je dat je nog ongeveer hetzelfde gewicht hebt, dan weet je dat dat je energie behoefte is. Om af te vallen kun je dan rond de 2000 gaan eten, dan ga je langzaam afvallen. Je kunt er ook voor kiezen om hetzelfde te blijven eten, en meer te gaan bewegen.
Voldoende bewegen is sowieso aan te raden, veel mensen doen dit te weinig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus je hoeft niet echt op te letten met vet en koolhydraten enz. Als je maar een goede hoeveelheid kcal eet?
Ritsuka
9 jaar geleden
daar zou ik wel op letten hoor, want je hebt ze alle 3 nodig (koolhydraten, eiwitten en vetten)
Eiwitten is belangrijk voor spieropbouw, koolhydraten geven energie voor sporten, en vetten zijn ook nodig, o.a. voor bepaalde vitamines opnemen.
Probeer gewoon verschillende verhoudingen uit, waar voel jij je goed bij.
Groente en eiwit zijn belangrijkste, verder kijk je wat je prettig vind, hoger in vet, of juist hoger in koolhydraten. Valt vaak vanzelf op zijn plek.
Ik eet doordeweeks meer koolhydraten, want dan ben ik actief. Op rustige dagen heb ik automatisch meer zin in vetten, je lichaam geeft dit best goed aan.
tinus1969
9 jaar geleden
@ Lukeweetalles, er is alle reden om wel op vet en koolhydraten te letten. Het merkwaardige is, dat je lichaam vet verbrandt, maar kkoolhydraten opslaat (als vet...).
Ritsuka
9 jaar geleden
koolhydraten worden niet standaard opgeslagen als vet, als jij lekker actief bent worden ze gewoon gebruikt voor energie.
Ik houd nu iets van een jaar bij wat ik eet, eet rond de 300-400 gram koolhydraten per dag, en mijn gewicht is nog hetzelfde. Ken ook genoeg andere mensen die niet spontaan dikker worden van koolhydraten, alleen als je meer eet dan je nodig hebt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee dankjewel voor de reacties allemaal, ik ben niet echt bewegelijk maar ik eet best veel groenten en fruit, ik heb veel honger dus ik eet te veel. Maar weet iemand waarom ik veel honger heb? ( ik ben 13 dus ik ben in de groei maar ik kom toch aan)
tinus1969
9 jaar geleden
Als je 13 bent en groeit is het normaal om aan te komen :-) Maar van suiker krijg je honger, of iig stilt het de honger niet. Dus: geen cola, geen energiedrankjes, geen snoep, geen zoet beleg. Pubers in de groei hebben eiwit nodig; vlees, kaas, roerei. Eet dan dus ook voldoende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee heel veel bedankt voor het advies.

Antwoorden (2)

Kilocalorieen (kcal) zijn idd koolhydraten, vet en eiwitten.

1 gram koolhydraat levert gemiddeld 4kcal energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De calorie is simpelweg de hoeveelheid warmte die vrijkomt als je het voedsel verbrandt. De meting is ook bijzonder simpel, je doet een afgewogen schepje voedsel in een thermosfles met wat water en pure zuurstof, je steekt het aan en je meet hoeveel het water in temperatuur is gestegen. 1 gram water 1 graad temperatuurstijging is 1 calorie. Meestal bedoelt men eigenlijk kilocalorieen, dat is dan 1 kilogram water een graad in temperatuur omhoog.

Vrijwelal je voedsel wordt ook verbrand door ingewikkelde processen in de cel. Als je echter wat minder verbrandt dan je opeet kom je aan (energie is een behouden grootheid). Voor particulieren is de calorie een grove maat om in te schatten wat je objectief gezien eet, want de verbranding is een regelmatig proces, dat van je lichaamsgewicht, vetpercentage en activiteitspatroon afhangt. Het is leuk om eens van een aantal dagen bij te houden, maar mijns inziens is het een onzinnige bezigheidm om dat allemaal bij te houden, omdat het veel werk is om je dieet bij te houden, fouten zich opstapelen en het geen praktisch doel dient.

Bij wetenschappelijk voedingsonderzoek wordt gewoon een dubbel dieet gemaakt, en het dummydieet wordt vermalen en de energieinhoud wordt in de caloriemeter bepaald. Ook wordt dan je ontlasting verbrand en je urine gemeten. Ook kun je de atomen gaan meten die erin gaan en die je weer uitscheidt, kortom men maakt een balans (boekhouding voor energie, koolstof,calcium, ijzer en er geldt steeds, dat er niets bij kan komen of verdwijnen.
Kortom voor gewone stervelingen totaal niet interessant om ook te gaan proberen. Zelfs in het voedingsonderzoek is de calorie niet zo interessant, een koolstof en een stikstofbalans is wel voldoende.

Toegevoegd na 5 dagen:
De hoeveelheid energie in het voedsel kun je overigens ook schatten uit de samenstelling. De verbrandingswaarde van verschillende koolhydraten is vrijwel gelijk (4 kcal/g), evenals voor eiwitten (4 kcal/g), verbranding van vetten levert meer dan twee keer zoveel energie (9 kcal/g), alcohol 7 kcal/g.