Kun je dit gerecht nog klaarmaken?

Koekjesdeeg in blik dat in de vriezer bewaard is maar een jaar over datum.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik raad het je af.

Ook in de vriezer kun je voedsel, maar beperkt bewaren.
Voor koek en gebak zonder slagroom is de adviesbewaartijd in een vriezer (-18 graden) drie maanden.
Verder wordt als advies gegeven bij producten over de uiterste houdbaarheidsdatum:
■Proef bij twijfel nooit of iets al dan niet bedorven is, loop geen enkel risico en gooi het direct weg

Voor meer informatie over het bewaren van voedsel: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, en die adviezen zijn er niet voor niets. Jammer genoeg zijn er nog heel veel mensen die denken dat er 'niets gebeurt' met voedsel in de vriezer, dat het eindeloos wordt bewaard in exact dezelfde toestand als het erin is gegaan. En dat is nou eenmaal niet waar.

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, waarom niet... Als het continu bevroren is geweest, dan is het totaal geen probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, je kunt eten niet onbeperkt bewaren in een simpele consumentenvriezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koekjes weten toch niet of ze in een consumentenvriezer hebben gelegen? Als de temperatuur maar onder de -18 blijft. Mijn vriezer (een consumentenmodel) doet dat keurig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een consumentenvriezer bedoel ik een vriezer die een temperatuur van rond de -25 tot -18 graden heeft. Dat is érg hoog in vergelijking met een professionele vriezer die (en dat is niet voor niets) een temperatuur rond de -45 graden heeft.
Ik zou het niet doen. Zoiets zou ik sowieso maar een maand of drie bewaren in de vriezer. En - aangenomen dat het er vóór het verstrijken van de houdbaarheidsdatum in ingevroren - dit moet er minstens een jaar in hebben gelegen. Is het minder dan een jaar, dan was het zelfs al niet goed meer vóórdat het werd ingevroren.

Bovendien: dingen in blik zijn vaak nog wel goed na de uiterste datum, maar koekjesdeeg is meestal niet echt ingeblikt, het zit in karton dat eruit ziet als blik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een goede vriezer hebt, is dat deeg nog goed en kun je het zonder gevaar eten. Dat de houdbaarheidsdatum is verstreken betekent niet dat een product niet meer goed is, het betekent alleen dat de producent niet meer instaat voor de kwaliteit. Met een beetje gezond verstand kun je zelf meestal een goede inschatting maken wat je wel of niet kan eten. Koekjesdeeg blijft heel erg lang goed in de vriezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk is het deeg wat droog geworden in de vriezer,wat het bakresultaat kan beinvloeden.Als je ze direct na het ontdooien afbakt zal je zien of ze nog te eten zijn.Gezien de temperatuur van afbakken hoef je niet bang te zijn voor schadelijke bacteriën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houdbaarheidsdatum voor spullen die je normaal gesproken invriest is niet zo heel erg belangrijk.
Tja, een jaar vind ik wel wat lang maar een paar maanden niet.
Neem nou vlees, die is maar een paar dagen houdbaar, maar die doen we toch ook een paar maanden in de vriezer? Is helemaal geen probleem, alleen als je het een jaar in de vriezer houdt zal de smaak iets minder zijn, maar het is niet bedorven.

In dit geval zal het deeg ook niet zo heel erg goed meer zijn, maar ik zou het maar proberen. En als de koekjes niet lekker zijn dan geef je ze toch aan de vogeltjes? :)