kan iemand in het kort uitleggen wat het verschil tussen groente en fruit is?

ik doe namelijk mijn spreekbeurt over fruit en dat is een hoofdstuk maar kinderen moeten het snappen en dat is best moeilijk want overal op internet staat het half chinees uitgelegt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

er zijn natuurlijk uitzonderingen maar de grote verschillen (in kindertaal) zijn:
groente
-nadat de plant gebruikt is, is hij "op" en moet er een nieuwe plant komen (zoals bij wortels)
-je eet het helemaal.
-eet je met aardappels
-bak je eerst
fruit
-de plant groeit en je kunt er bijv, de appels uit halen en het volgende jaar groeien er weer nieuwe.
-je eet het meestal zonder de schil
-eet je los van het avondeten (en voor als grapje tussendoor zodat de kinderen zich niet gaan vervelen: denk maar eens aan gekookte druiven en daarna appels bij de aardappels)
-eet je rauw

verder zijn er vast nog veel mee verschillen maar dit zijn de meest zichtbare denk ik.
ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit geldt niet voor de tomaat want als hij een groente is groeit hij toch opnieuw als een fruit en als hij een fruit is mort de plant toch helemaal opnieuw.

Andere antwoorden (4)

Plantkundig gezien is fruit alles wat aan houtig gewas groeit, zoals appels en bessen. Groenten zijn dat per definitie niet. Vruchtgroenten zoals tomaat, paprika en zelfs meloen groeien niet aan houtig gewas en zijn dus groenten."

Er zijn ook zogenaamde schijnvruchten. Een plant lijkt een vrucht te vormen maar na plantkundige bestudering blijkt het geen vrucht te zijn. Er doen dan ook andere delen dan alleen het zaadje mee aan de vruchtvorming, bijvoorbeeld de bloembodem of de kelkblaadjes. Er zijn aardig wat schijnvruchten. Bijvoorbeeld de aardbei, de ananas, de rozenbottel en de eikel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fruit groeit aan een boom. Groente is een onderdeel van een plant.
Fruit eet je koud en groente eet je warm.

Er zijn uitzonderingen. Zoals banaan (groeit aan een plant), aardappel (is in sommige landen een groente), maar dat is wel in het kort het verschil.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een andere uitleg en misschien een betere is:
Een bloem wordt een zaadje en vrucht/fruit. Groente zijn de andere delen van de planten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij is van jongs af aan geleerd dat groente moet je vaak eerst even helemaal opsnijden en warm koken alvorens te kunnen eten en fruit kun je meestal kant en klaar opeten. Maar dit is inderdaad best een vage grens aangezien er uitzonderingen genoeg zijn voor iedere vuistregel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lastige is, dat er verschillende definities zijn van groente en fruit, en dat die niet altijd overlappen. Zo vindt een bioloog dat tomaat fruit is -want het is een vrucht. Maar een kok vindt een tomaat groente -want je kookt en verwerkt het op een manier die vergelijkbaar is met andere groente. De Amerikaanse rechter heeft besloten dat tomaat groente is, en geen fruit.
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Voor Amerikanen ligt het net even anders, omdat het woord voor vrucht en fruit in het Engels allebei "fruit" is. In het Nederlands kun je nog zeggen dat een tomaat wel een vrucht is, maar geen fruit.