In een metalen deksel van een jampot zit een kleine verdikking onderaan (rubberachtig) dat zich op de rand van de bokaal klemt door het erop te schroeven. Door sterilisatie (verhitting) worden alle organismen die bederf veroorzaken gedood. De uitgezette lucht wringt zich tevens door de ontstane druk naar buiten, en kan niet meer terug naar binnen bij afkoeling (vacuüm) door het speciaal ontworpen deksel. Zo kunnen ook geen bacteriën of schimmelsporen in de pot, en is deze bederfvrij.
Met een plastic deksel is deze bewerking onmogelijk.
Dit doet men trouwens voor alle producten in glas die snel kunnen bederven.

Tip, als je de bokaal moeilijk open krijgt en je moet die achteraf niet meer sluiten, prik dan met een scherp voorwerp een klein gaatje in het deksel zodat de lucht erin kan. Nu kan je het deksel zonder moeite verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jam is een soort vloeistof. Het is geen vaste stof zoals bijvoorbeeld pindakaas. Hierom hebben jampotten geen plastic deksel. Dit zou niet verstandig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet? Honing is ook een soort vloeistof, daar zit ook vaak een plastic deksel op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft inderdaad niets met vloeibaarheid te maken. En ook niet met steriliseren, want er bestaat jam die helemaal in plastic zit (kleine kuipjes voor 1 boterham). Jam is bovendien helemaal niet bederfelijk (normale jam althans), omdat er zoveel suiker in zit, en ook nog zuren. Honing bederft ook niet, om dezelfde reden (andere suikers, maar nog meer dan in jam).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Dat zou niet verstandig zijn"
Zou je dat kunnen uitleggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar heeft deze antwoordgever geen idee hoe de harde pindakaas in de pot komt ;)
Omdat jam met hoge temperatuur is gesteriliseerd en gevacumeerd; de metalen deksel moet met kracht worden verwijderd.

Plastic is niet bestand tegen hoge temperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Smelt het dan? Of barst het bij opwarmen of weer afkoelen? Of sluit het niet goed af door het uitzetten/krimpen? Is er geen plasticsoort die er wel tegen kan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, er is veel plastic dat er tegen kan. Maar vroeger niet, en mensen houden lang vast aan gewoontes: jam moet er zo uitzien als wanneer je het zelf maakt, en liefst zoals je overgrootmoeder het maakte.

Jam uit de fabriek zit vaak in kuipjes die helemaal van plastic zijn. Zonder vacuüm. Dat is ook al nergens voor nodig.
Het vacuüm is, net als de metalen deksels, afkomstig van het zelf jam maken. Dan vul je de jampot heet, en als die afkoelt onstaat er een (zwak) vacuüm. Als je dat na afkoelen even losdraait en meteen weer vast, bederft de jam niet.

Het is dus allemaal alleen maar omdat mensen het zo gewend zijn.
Jam wordt gemaakt van vers fruit en is bederfelijk. In ieder geval meer bederfelijk dan bijvoorbeeld pasta of pindakaas.
In een glazen pot met metalen deksel kan de jam in de supermarkt vacuüm verkocht worden en bederft hij dus minder gauw. Een pot met een plastic deksel kan je niet vacuüm verkopen en is dus minder geschikt voor jam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Waarom kan plastic niet vacuüm dan? Is het niet sterk genoeg om druk te weerstaan? Of sluit het niet goed genoeg af?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hard plastic zal sneller breken (zacht plastic kan uiteraard wel, zoals vacuüm verpakte gerookte zalm bijvoorbeeld. Maar om nou jam zo te bewaren...). Wanneer je iets vacuüm trekt komt er erg veel kracht op, vandaar dat sommige jampotten, appelmoespotten etc. soms ook zo moeilijk open gaan.
Daarnaast kan plastic ook gaan buigen, makkelijker dan metaal, waardoor het inderdaad niet meer goed afsluit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het (zwakke) vacuüm is helemaal niet nodig om goed af te sluiten. Het wordt ook niet 'vacuüm getrokken' zoals koffie, maar heet gevuld. Het beetje lucht koelt daarna af, zodat er onderdruk ontstaat. Bij zelf maken van jam, appelmoes enz., en bij zelf inmaken, heb je diezelfde onderdruk. Niet om een reden, maar als een gevolg. Bij (zelf) ingemaakte groente is er wel een bijkomend voordeel: door dat vacuüm weet je zeker dat de sluiting goed is als je het gaat gebruiken. Het is dus historisch zo gegroeid. Mensen denken nu nog steeds dat het "zo hoort", en daar houden fabrikanten zich aan. Jam in kleine kuipjes zit helemaal in plastic, zonder vacuüm.

Het antwoord op deze waarom-vraag zit dan ook tussen de oren van het grote publiek.