Zit er verschil in goedkoop of duur brood?

Je kent het wel.. sta je in de super markt en zie je zoveel verschillende broden de een kost een euro voor een hele en de ander al bijna een euro voor een halfje, waar zit het verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het verschil in prijs voor de diverse broden zit in de grondstoffen, de aantallen waarin het gebakken wordt en de bereiding. Sommige broden hebben een intensievere voorbereiding dan andere.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betekent dit dan ook dat de duurdere broden gezonder zijn?
Ritsuka
10 jaar geleden
dat hoeft niet per se hoor. Ik zou gewoon voor volkorenbrood gaan. Niet de donkerste, die zijn soms kunstmatig donkergekleurd. Bij de ingredienten dient volkorenmeel te staan.
tinus1969
10 jaar geleden
Goedkoop brood bevat vziw vaak veel rogge, een goedkope graansoort.

Andere antwoorden (2)

Het is kostentechnisch gezien niet verstandig om halve broden te kopen, die relatief gezien duurder zijn. Je zult zien dat als je twee halve broodjes in de supermarkt koopt je duurder uit bent dan wanneer je van hetzelfde type brood, een héél stuk koopt.

Tussen de broodvariaties zit prijsverschil ivm de samenstelling die invloed heeft op wat er voor de grondstoffen betaald wordt.
Het ene recept heeft grotere hoeveelheden van een duurdere grondstof dan de andere, en dat maakt het verschil in prijs.

Overigens is het niet zo dat hoe donker het brood, hoe gezonder! In Nederland wordt, in mijn mening, veel brood getint met gebrand suiker of gerstemout wat eigenlijk helemaal niet zo ontzettend gezond is.

Onderstaande video is de rekenkamer die in Nederland opzoek gaat naar de prijs van een supermarkt brood en stuit zo op een geheimzinnige en grimmige markt, best shockerend als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat maakt qua voedingswaarde niets uit. Het verschil zit hem in goedkopere productwijzes. Het belangrijkst is dat je het brood dat je koopt lekker vindt.