Is brood nu wel of niet een ''dikmaker''?

Ik wil graag een paar kilo's kwijt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet volkoren en vooral niet vers, je hebt er dan minder van nodig en je houdt langer een voldaan gevoel.

Het beste antwoord

Het ligt er aan welk soort brood.

Volkorenbrood is geen dikmaker, mits je er niet al te veel van eet. Voor een gemiddelde vrouw geldt 4-6 boterhammen per dag. Het is belangrijker wat je erop doet.

Vergeet niet dat brood koolhydraten zijn. In volkorenbrood zit weliswaar goede koolhydraten maar wanneer je niet voldoende verbrandt kan dat ook een dikmaker zijn.

Vervang een broodmaaltijd door alleen eiwitten.
B.v. 's morgens een gekookt eitje, yoghurt en wat fruit en 's middags twee boterhammen met rauwkost.
's avonds normale portie eten, waarin de groente overheerst.

Neem twee keer een tussendoortje b.v. een handje ongezouten noten, half blikje tonijn, hüttenkäse op een cracker of rauwkost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Veel mensen denken dat brood een dikmaker is. Bijvoorbeeld omdat het van meel gemaakt is en er dus veel koolhydraten in zitten. Het tegendeel is echter waar. Brood heeft juist de perfecte eigenschappen om overgewicht te helpen voorkomen en tegen te gaan. Brood is namelijk rijk aan vezels en voedingsstoffen, terwijl het maar weinig vet bevat. Het dikmakende zit 'm veel meer in het smeersel en het beleg. Die leveren veel calorieën, niet het brood!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee brood wordt je niet zo dik van 70 cal per boterham,bruin is iets minder dan wit qua calorieen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee. Er zitten veel caloriëen in brood, dus je moet er niet teveel van eten. Van de andere kant vult (volkoren) brood goed en lang, dus heb je minder snel trek. En dat laatste heb je nodig als je wilt afvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk denk dat je je niet zo druk moet maken of brood een dikmaker is. In onze culuur eten we nou eenmaal brood omdat het tot de dagelijkse voeding behoort. Denk eerder dat je rekening moet houden voor het soort brood wat je kiest. 4 of 6 granenbrood is prima. Maar luxe broodjes alsmede afbak broodjes is minder gewenst. Je suikerspiegel schiet omhoog! Daar zou ik mij eerder zorgen over maken.
Maar brood is op zich geen dikmaker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is calorie arm brood en of meel te koop
scheelt altijd wel wat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neee brood is beslist geen dikmaker ,het gaat erom WAT je op de brood doet. Je hebt genoeg broodbeleg wat mager en smakelijk is. Ik ben bijvoorbeeld dol slankie smeerkaas met komijn ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brood schrappen!

want het is zeker een dikmaker.

ipv brood:
roggekrackers
rijstwafels,
salade,
noten (geen pinda's)
gek. eitje.
soep (geen gebonden en zonder vermicelli)

verder weinig aardappels en melkproducten (let wel op inname kalcium)

Vooral in de buikstreek ga je dit merken.

Ik ben dietist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een diëtist die brood verbiedt ; nu zakt me toch werkelijk even de broek af - en niet door gebrek aan brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het nou eens!
ik heb met een erkende dietiste (die ook veel verwijzingen van het ziekenhuis krijgt) ook over deze vraag gepraat: gewoon brood eten, stuk of 5 per dag, liefst volkoren. uitkijken met de belegsoorten - dáár valt veel winst (of verlies, hoe je t bekijkt) te behalen. Ik schrok me een hoedje van kaas bijvoorbeeld, voorheen deed ik dat op (en naast :P ) álle boterhammen, nu kies ik daarnaast ook voor ander beleg met de helft of minder aan calorieen (jam, sandwichspread, kipfilet). Pindakaas ook neit zo handig. Maar brood dus wél
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+