Om een eigen zaak te beginnen bijvoorbeeld een restaurant welke papieren heb je daarvoor nodig?

Ik doe praktijkonderwijs en ik wil een eigen zaak runnen wat heb daarvoor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Mensen dromen graag weg bij het toekomstbeeld van een eigen restaurant, café of pannenkoekenboerderij. Startende horecaondernemers zijn vaak alleen nog niet op de hoogte van de vele overheidsregels die daarbij op hun pad komen. In deze checklist vind je aandachtspunten waaraan je zeker moet denken tijdens de oprichting van jouw onderneming:
Misschien weet je dit al, maar voor de volledigheid: iedereen die een horecabedrijf gaat starten of voor zichzelf wil beginnen is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).

Het is namelijk heel belangrijk dat je eerst bij de betreffende gemeente langsgaat om het bestemmingsplan te checken.

Wist je dat het aanvragen van een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken verplicht is voor bepaalde gebouwen?

Ondernemers die een horecabedrijf starten of - natuurlijk ook een mogelijkheid - willen overnemen, moeten hiervoor in sommige gemeenten beschikken over een speciale exploitatievergunning horecabedrijf.

Hygiëne is vanzelfsprekend heel belangrijk in de horeca. Daarom moeten horecaondernemers ook beschikken over een HACP-plan of kunnen aantonen dat ze een goedgekeurde hygiënecode volgen, bijvoorbeeld die van het BhenC

Ook goed om te weten: alcohol schenken mag niet zomaar. Wie in zijn of haar horecaonderneming wel alcoholische dranken wil verstrekken en laten nuttigen, moet daarvoor beschikken over een drank- en horecavergunning van de gemeente.

Grote kans dat je straks voor jouw horecabedrijf ook personeel in dienst gaat nemen. Om dit te kunnen doen, moet je bij de start van jouw onderneming beschikken over een zekere risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E),

voor verdere informatie; zie link