Waarom betaal je in cafe's en restaurants pas na de tijd en niet voor de tijd?

Dat vroeg ik me is af. In een supermarkt haal je ook niet eerst de producten binnen om het vervolgens te betalen als je het al op hebt..

Natuurlijk weet je niet hoeveel je gaat eten/drinken. Maar als je het bestelt lijkt het me toch dat je de basis al kan afrekenen en mogelijke extra's dan maar apart.

Toegevoegd na 35 seconden:
De Titel zit niet echt lekker in elkaar zie ik al:)

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe bedoel u? In cafe's en restaurants betaal je na de tijd. Maar bij supermarkten reken ik ook pas af nadat ik alles al in mijn mandje heb zitten.

dan heb je twee keer dat je de rekening moet voldoen, dat is toch niet praktisch?

Al kan je volgens mij McDonald's geen restaurant noemen. Maar toch, moet je daar vóóruit betalen...!

Uit eten gaan doe je om er even lekker uit te zijn en om dan meteen te moeten betalen dan is het 'gevoel' al anders. Bovendien stimuleert het achteraf afrekenen het bestedingsgedrag (je hebt immers niet zo snel in de gaten wat je allemaal nuttigt). Verder is het erg omslachtig om meerdere keren af te rekenen want dan zou je bv de eerste drankjes en de hoofdmaaltijd af moeten rekenen, vervolgens denk je:"ach een dessert is ook nog wel lekker" moet je dat weer afrekenen en als je dan toch ook nog zin hebt in een bakje koffie dan moet je WEER afrekenen. Zou voor mij het 'uit eten' gevoel danig verpesten.

Afrekenen nadat je gegeten hebt zal waarschijnlijk het gevolg zijn dat veel gedurende het eten drinken/eten zal worden bijbesteld, waardoor je als restaurant telkens moet gaan afrekenen (niet zo handig). In restaurants waar dit niet vaak gebeurt (fastfoodrestaurant etc) zie je dan ook dat meestal wel van tevoren wordt afgerekend.

Dat noeen ze ook wel gastvrijheid.

Omdat je van te voren niet weet hoeveel je zal drinken of eten.

Omdat je anders van te voren moet inschatten wat je wilt eten en drinken...

Zolang je niet hoeft te betalen, wordt er meer besteld. Als je steeds tussendoor af moet rekenen, sta je er bij stil en kan het zijn dat je minder besteld. Niet gunstig voor de uitbater dus! Daarbij komt dat het personeel er dan maar druk mee is; er gaat veel tijd zitten in het afrekenen..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100