Ik dacht altijd dat er in volkoren brood alleen maar volkorenmeel zat. Maar nu zie ik op de verpakking dat er ook tarwemeel in zit. Mag dat wel??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

koren is de algemene naam voor de net als graan: dus tarwe , haver gerst valt allemaal onder de naam koren. Dus ja dat mag
anneliez
10 jaar geleden
Ik kom er niet uit.
In het Warenwetbesluit Meel en Brood, de wet die hierover gaat, staat alleen dit: "Het woord volkoren mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voorzover in de aldus aangeduide waar alle van nature voorkomende bestanddelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn." (als het brood uit het buitenland komt, geldt deze wet niet altijd)
Er wordt dus wel uitgelegd wat volkoren inhoudt, maar niet nadrukkelijk gezegd of 100% van het gebruikte meel volkoren meel moet zijn, of dat volkoren meel alleen het hoofdbestanddeel moet zijn. Bij de andere definities in deze wet zie je dat wel, bij rozijnenbrood staat bijvoorbeeld hoeveel procent van het brood rozijn moet zijn.
In de praktijk zie je best wel wat broden die naast volkorenmeel ook nog wat gewoon tarwemeel hebben, en zich wel volkorenbrood noemen, dus het is inderdaad de vraag of de wet specifiek genoeg is.

Op de website van de EU, kan ik er zo snel geen informatie over vinden. Bakkerswereld zegt dat er geen Europese richtlijnen zijn.

Sommigen vinden dat alle gebruikte meel 100% volkoren moet zijn, bijvoorbeeld het NBC: "Oftewel: alleen brood met uitsluitend volkorenmeel mag een volkorenbrood genoemd worden. Een meergranenbrood mag de naam volkoren meergranenbrood krijgen als hierin uitsluitend volkorenmeel is gebruikt van de graansoorten die erin zijn verwerkt."
Waar ze dit uithalen, weet ik echter niet, omdat het in die wet voor zover ik zie nergens staat of het 100% moet zijn. Maar misschien staat dit ergens anders in deze wet, of in een andere wet waar deze op voortborduurt (vaak is zo'n wet een uitbreiding/wijziging van een oudere wet, en blijven sommige afspraken uit die vorige wet gewoon bestaan, misschien is dat hier ook wel het geval).
Anderen zeggen dat het niet alle meel volkoren meel hoeft te zijn, bijvoorbeeld Loaf of Nature (een bepaald broodmerk): "Meestal wordt uitgegaan van een volkorengehalte van minimaal 50 %. Dus bestaat een brood uit minder dan 50 % aan volkoren, dan mag men dit geen volkorenbrood noemen." Maar waar zij dit op baseren, weet ik ook niet. Voor banketwaren ed. schijnt wel te gelden dat 50% volkoren moet zijn om het volkoren te mogen noemen, misschien bedoelen zij dit?
Er bestaat een 100% volkoren keurmerk, voor broden die geen niet-volkorenmeel gebruiken, dit klinkt alsof veel andere broden dit wel doen.

Kortom: het is onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Ronald, ik weet niet wat je bedoelt met dat ik mijn eigen antwoord al geef, en ik snap de rest van je reactie ook niet. Het gaat erom of er ook niet-volkoren meel gebruikt mag worden, niet om welke granen gebruikt mogen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraagsteller zich afvraagt van welke granen het mag zijn, maar of er ook niet-volkorenmeel (in dit geval niet-volkoren tarwemeel) gebruikt mag worden. Maar we zullen het wel van haar horen als zij reageert, wie van ons de vraag goed geïnterpreteerd heeft.