Kletskoppen

Hoe ga je te werk?
Meng alle ingrediënten kort. Doe het deeg in een spuitzak en spuit op een ingevette bakplaat kleine bolletjes (zo groot als knikkers). Laat voldoende ruimte (zeker 8 cm) tussen de bolletjes. Tijdens het bakken lopen ze uit tot platte koekjes. Bak de kletskoppen ongeveer 6 minuten in een voorverwarmde oven op 220° C. Houd het bakken goed in de gaten, want de koekjes bakken heel snel aan. Neem ze onmiddellijk van de hete plaat en laat ze afkoelen op een rooster.

Tip:
Zeef de kaneel en de bloem samen zodat de kaneel goed verdeeld wordt in het deeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het recept en manier die ik altijd gebruik. Gaat perfect!

Het is redelijk uitgebreid uitgelegd dus vandaar de link naar de site.

Succes en geniet er van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten - 50 g blanke amandelen of hazelnoten
- 125 g donkerbruine basterdsuiker
- ½ theelepel kaneel
- zout
- 60 g vloeibare margarine
- 50 g bloem

Bij kletskoppen zorgt de suiker voor een knapperige structuur. Het deeg bestaat voornamelijk uit suiker en vet, die tijdens het bakken uitsmelten tot knapperige koekjes met kleine gaatjes erin. De koekjes bestaan in feite uit een dun laagje knapperige karamel met nootjes erin.

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 °C. Hak de amandelen grof. Meng de basterdsuiker met de kaneel en een snufje zout in de beslagkom. Voeg de margarine toe en meng alles met de handmixer tot een homogene massa. Schep de bloem en amandelen in gedeelten erdoor en meng alles goed door elkaar tot een stevig deeg. Vorm het deeg tot balletjes van 1-2 cm dik. Leg een deel van de balletjes op de bakplaat met een tussenruimte van 8 cm. Schuif de bakplaat boven in de oven en bak de kletskoppen in 5-7 min. mooi bruin en gaar. De deegballetjes zijn dan uitgesmolten tot flinterdunne koekjes. Laat ze even afkoelen op de bakplaat en schep ze met een pannenkoekmes op een taartrooster. Bak de rest van de kletskoeken op dezelfde manier.