Als je vlees hebt met veel zeen, is dat dan slecht gesneden of heeft het niets te maken met kwaliteit?

Soms hebben we vleeswaren op brood met nagenoeg geen zeen, soms hebben we vleeswaren met relatief veel zeen. In dit geval 'runderrookvlees'.
Betekent veel zeen dat er minder goed gesneden is in het slachthuis, of ligt het aan de anatomie van het dier en maakt het dan niet uit hoe kundig de slager is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Runderrookvlees met veel zeen is heel vreemd, denkelijk is het dan niet uit de spier gesneden (zoals bijvoorbeeld de haas) maar van een ander deel. Het is in elk geval een goedkopere kwaliteit want spiervlees is duurder dan vlees van de aanhechtingen van de spieren aan het bot ( pezen en zeen).
Met het slachthuis heeft het niets te naken, die doden het dier, zagen het in de helft, maken schoon en daarna verdeelt de slager het in onderdelen die wij dan weer in pakjes en plakjes in de supermarkt zien liggen. Wij vinden het anno heden eng om een half rund bij de slager te zien hangen ( vandaar dat dat nu ver weg in de koelcellen hangt)en om dood beest te eten, zoals kinderen het soms eng vinden om een botje in de kip aan te treffen. We raken vervreemd van de oorsprong van ons voedsel.
De kundigheid van de slager is dus evenmin in het geding, wel met de prijs van een bepaald stuk vlees.
Ik heb me afgevraagd of wat je "zeen" noemt misschien de witte draadjes zij n die in rookvlees zitten. Dat is geen zeen maar zijn stukjes vliezen die om spierbundels heen liggen. Het vlees wordt dwars op de draad gesneden, ander stik je er zowat in. Het hangt dus net van de plaats van de spierbundel af, of er veel of minder draadjes te zien zijn. De kwaliteit is dus ook niet minder maar het is wel lastiger om te eten. Dat dat is de consequentie van het eten van beest. Het is een levend organisme geweest en bestaat niet geheel uit pap of zo. Als er draadjes in het vlees zitten, prima: dat dier heeft in de wei kunnen lopen. In de stal gehouden dieren zijn qua constructie veel slapper omdat er minder van hun spieren en lichaam wordt geëist Dus in feite onnatuurlijk gehuisvest, een koe/stier wil kunnen bewegen. Van oorsprong was het een bosrund.
Kortom: niets mis met slachthuis of slager, het hoort gewoon bij het vlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sucadevlees is een spier van een rund met een grote zeen erin. Het is het enige stuk vlees dat met zeen verkocht mag worden.In plakjes pekelvlees kun je moeilijk of in het geheel geen zeen vinden, daar is het vlees veel te dun voor gesneden. Waarschijnlijk zijn de witte streepjes die jij ziet, adertjes vet.
Zenen worden altijd uit het vlees weggesneden, vlees wordt over het algemeen in de professionele bedrijven niet slecht uitgesneden, maar het ligt er vaak aan welk deel van het dier wordt gebruikt, en dan heb je mals of taai vlees