ik wil aub graag weten of friet bakken in de airfryer op 200graden gezond of ongezond is, voor ik tot aanschaf overga?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Als jij gezond wilt, dan moet je gewoon aardappels koken.
Ritsuka
10 jaar geleden
het blijft friet, dus eet het met mate
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je geen olie toevoegt, is friet uit de fryer niet ongezonder dan gekookte aardappelen.

Antwoorden (3)

Het bakken van friet in een airfryer is minder ongezond dan in gewoon vet juist door het ontbreken van dat vet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minder ongezond en veel minder lekker ook. Ik heb mijn Actifry na een half jaar alweer via Marktplaats verkocht.
paulus811
10 jaar geleden
Een airfryer is geen actifry.
Van verse aardappelen is het veel minder ongezond, omdat je maar een eetlepel olie nodig hebt om het bruin te krijgen. Friet van bijvoorbeeld aviko is iets minder ongezond dan uit een frituurpan, maar nog steeds wel vetter dan een gekookte aardappel. Ik heb zelf al een jaar of 3 een airfryer en ben er erg blij mee, ook voor bijvoorbeeld afbakbroodjes.
paulus811
10 jaar geleden
als je vloeibaar vet gebruikt is het niet gezonder of ongezonder. vloeibaar vet is niet slecht voor bloedvaten, bloeddruk, etc en je krijgt er geen enge ziektes van. Waar je wel enge ziektes van krijgt is hetzelfde frituurvet 300x gebruiken totdat het meer lijkt op een gare oliebol dan op frituurvet, of er veel ijs in gooien (wat vast klampt aan frikandellen/friet/bitterballen/etc). maar als je er verstandig mee omspringt....:

http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/keuken/friteuses/extra/gezond-frituren/

wat het wel gezonder of ongezonder maakt is je eigen lichaamsgewicht.
en je te dun: dan is frituren in vet gezonder.
ben je te dik: dan is frituren in de airfryer ed gezonder.
ben je geen van beide: dan maakt het niet uit.