Is er een universeel manier waarop je te werk gaat om fruit/groentensmoothies te maken met een blender? En is iedere blender daarvoor geschikt?

Ik heb al heel lang een Braun k3210 keukenmachine Multisystem. Dat is inclusief een blender. Dit apparaat heb ik nog nooit gebruikt maar omdat ik op zoek ben naar manieren om gezond(er) te eten kom ik steeds tegen dat de blender een handig hulpmiddel is. In de gebruiksaanwijzing is niets over smoothies terug te vinden, waarschijnlijk omdat er toen ik dit apparaat aanschafte nog geen expliciete aandacht voor smoothies was. Het zou fijn zijn als er iemand ervaring heeft met dit type of mij algemeen tips kan geven hoe een blender te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het leuke van een blender is dat je er gewoon mee kunt experimenteren. Maak combinaties waarvan je denkt dat het lekker is. Bijvoorbeeld fruit en yoghurt, fruit en roomijs, fruit en munt, groente en fruit, etc. Je zult zelf ervaren wat wel en niet lekker is.
Tip: bewaar wat kleingesneden fruit in de vriezer(stukje appel, aardbeien). Zo maak je een extra koude smoothie zonder dat hij waterig wordt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Nog een tip: doe altijd het deksel erop als je gaat blenderen ;-)
bamibal
10 jaar geleden
het belangrijkste is dat er genoeg vocht aanwezig is, anders kan de blender te heet worden, omdat de bladen dan heel hard draaien zonder echt iets te malen.
Wat ik zelf altijd doe is eerst het hardste fruit/groente er in doen, alvast in blokjes gesneden. Dan zorgen dat er wat vocht bij zit, water, een beetje vruchtensap of wat yoghurt.
Als je bladspinazie er in wilt doen, kan die beter wat onderaan zitten, als het bovenop ligt, komt het niet bij de bladen, dus zorg dat je nog een ander soort fruit erbovenop legt.

Verder is het gewoon een kwestie van combineren, kijken wat lekker is. Spinazie kun je makkelijk toevoegen, heeft geen smaak.
Je moet wel een beetje oppassen met de combi van kiwi en melkproducten, dat word snel beter.
En dingen met pitjes/harde velletjes (als druiven) kunnen ook iets minder lekker zijn, als ze niet goed gemalen worden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt best groenten/fruit met pitjes malen, maar dan kun je het later nog een keer zeven. Ik drink alle velletjes en pitjes gewoon op, goed voor je darmen!
Wat je erdoor kunt mengen behalve vruchtensap of water, is bijvoorbeeld melk, kokosmelk, kokoswater. Wat is ook wel doe, is kokosmelk invriezen in een ijsblokjeshouder. Bij elke keer blenderen voeg ik een of twee blokjes toe.
Op bijgevoegde afbeelding kun je goed zien wat er eventueel nog allemaal doorheen kan.