Welke kleur M&M is het is het minst ongezond en welke het meest?

De echte M&M's hebben in totaal 6 kleuren: bruin, rood, geel, blauw, oranje en groen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoveel verschil kan dat toch nooit hebben??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste verschil zit 'em in het wel eten van m&m's of het niet eten van m&m's.

Het beste antwoord

De blauwe is het meest schadelijk en de bruine het minst.
De rode is ook erg ongezond.

De ingrediënten van M&M's zijn:
70% melkchocolade, suiker, cacaomassa, magere-melkpoeder, cacaoboter, plantaardige vetten, lactose, glucosestroop, sojalecithine (emulgator), zetmeel, kleurstoffen (E104, E120, E132, E133, E153, E160e, E171, E172), dextrine, glansmiddelen (carnaubawas), smaakstoffen, zout, plantaardige olie.

De blauwe m&m bestaat uit E133 en mogelijk uit E132.
E133 Briljantblauw FCF (C.I 42090) Synthetische blauwe kleurstof. Risico's: hyperactiviteit, astma, netelroos, slapeloosheid, geldt als kankerverwekkend.

E132 Indigotine of Indigokarmijn (C.I. 73015) Synthetische blauwe kleurstof. Risico's: hyperactiviteit, misselijkheid, hoge bloeddruk, huidreacties, ademhalingsstoornissen, allergieën, geldt als kankerverwekkende en mutagene stof. Wordt soms in cosmetische producten gebruikt. Echt vermijden!

Aangezien er wordt aangegeven dat er smaakstoffen inzitten is er een mogelijkheid dat dit een smaakversterker is en zo mogelijk Mononatriumglutamaat. Briljantblauw is in combinatie met Mononatriumglutamaat 4x zo gevaarlijk als normaal.

Toegevoegd na 6 minuten:
"Twee jaar hebben we het zonder ze moeten doen, maar de blauwe m&m's komen weer terug. De lekkernij, voorheen bekend onder de naam Smarties, gaat worden gekleurd met behulp van zeewier en kan daarom ook zonder gevaar weer in het blauw worden verkocht."
Bron: http://www.smulweb.nl/4029/nieuws/Mms-ook-weer-blauw

Dat is aan hun ingrediënten dan nog niet te zien!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang het geen natuurlijke (dus uit voedingsstoffen gemaakte) kleurstoffen zijn, kunnen ze allemaal ongezonden reacties opwekken. De E nummers.

E 100: Curcumine
E 101: Lactoflavine
E 102: Tartrazine (zeer berucht om allergie, vooral in combinatie met E 210)
E 104: Chinolinegeel
E 107: Geel G2 (reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid, hyperaktiviteit bij kinderen)
E 110: Oranjegeel S (vaak samen met E 150: reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid)
E 120: Cochenille (niet geschikt voor vegetariërs: gemaakt van schildluizen)
E 122: Azorubine (hyperaktiviteit bij kinderen)
E 123: Amarant (reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid, hyperaktiviteit bij kinderen)
E 124: Cochenille-rood A (vervanger van E 120, reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid, hyperaktiviteit bij kinderen)
E 127: Erythrosine (koolteerkleurstof, speelt mogelijk een rol bij Minimal Brain Disfunction)
E 128: Rood 2G (veroorzaakt mogelijk bloedarmoede door omzetting in de darm naar aniline)
E 131: Patentblauw V (netelroos/jeuk, verlaagde bloeddruk)
E 132: Indigotine (verhoogt mogelijk vatbaarheid voor virussen)
E 133: Briljantblauw FCF (allergische reakties zoals eczeem, kan voorkomen in doperwten in blik)
E 140: Chlorofyl
E 141: Koperhoudende complexen van chlorofyllen en chlorofyllinnen
E 142: Briljantzuur groen BS
E 150: Karamel
E 151: Briljantzwart BN
E 153: Carbo medicinalis vegetalis (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 160: Carotenoïden:

Rood is over het algemeen de grootste boosdoener.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de bruine kleur aanraden. Die kleur zou de minste chemische onderdelen moeten bevatten in verhouding met de andere felle kleuren.