Waarom moeten voedingsmiddelen eerst helemaal afgekoeld zijn voordat je ze in de ijskast mag doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vraag is al eens eerder gesteld en dit was het beste antwoord Bij een gewone koelkast kun je het eten beter buiten de koelkast laten afkoelen. Er zijn twee conflicterende eisen, en dit is daar de uitkomst van. Voor het nieuwe eten is het beter het zo snel mogelijk te laten afkoelen. Hoe sneller hoe beter. Dat verhindert zoveel mogelijk de bacteriegroei, en het is net een tikje beter voor de kwaliteit van het eten. Vanuit het nieuwe eten geredeneerd moet je het dus meteen, al is het nog heet, in de koelkast zetten. Voor het eten dat al in de koelkast zit, is het beter dat je er geen hete spullen bijzet. De koelkast heeft een beperkte koelcapaciteit (als we het tenminste hebben over een gewone huishoudelijke koelkast). Zet je daar iets heets in, dan wordt de hele koelkast tijdelijk te warm. Dat is slecht voor het andere eten, vooral voor de bacteriologische kwaliteit. Vanuit het bestaande eten geredeneerd moet je het nieuwe eten dus zo ver mogelijk laten afkoelen *voordat* je het in de koelkast zet. Het belang van het bestaande eten is groter dan het belang van het nieuwe eten. Vooral omdat je ervan uit mag gaan dat het nieuwe eten nog redelijk onbesmet is. En omdat het bestaande eten elke keer opnieuw even zou opwarmen wanneer je steeds weer iets anders heets in de koelkast zet. Vandaar: zo ver mogelijk laten afkoelen buiten de koelkast, dan pas in de koelkast zetten. Bronnen:
goeievraag.nl/vraag/eten-eerst-afkoelen-voordat-ko...

Antwoorden (3)

dan is t temperatuur verschil in de korte tijd minder groot en gaan je vitamines niet zo gauw dood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dode vitamines?! Leven die dingen dan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kapot gaan dan..
Omdat je gevaar loopt dat andere levensmiddelen in dezelfde koelkast te warm worden. Dat kan de koelkast niet allemaal aan.
AWM
14 jaar geleden
Dit wordt aangeraden omdat de temperatuur binnen de koelkast te hoog wordt. Dit komt de andere producten die in de koelkast staan niet ten goede. Ook kost dit veel (onnodige) energie.

In verband met bacterievorming is het wel belangrijk dat je het eten zo snel mogelijk koelt

Tips om eten snel en veilig af te koelen:
Heb je restjes of een extra portie gekookt, hou het deel dat je wilt bewaren dan meteen apart. Laat het gerecht binnen een uur afkoelen. Je kunt de afkoeling eventueel versnellen door het in een bak ijskoud water te zetten of het in kleine porties te verdelen. Zet het gerecht wanneer het afgekoeld is in de koelkast of vries het in.
Bewaar het gerecht niet langer dan 2 dagen in de koelkast of 3 maanden in de diepvries.
Als je de restjes gaat eten, breng de etenswaren dan snel op temperatuur en verhit het door en door"

Voor meer tips en informatie: zie bronnen