Bacon wordt vervaardigd van de karbonadestrook van het varken. Die wordt wat breder dan normaal uitgesneden. Deze strook mag niet al te vet zijn, en het zwoerd wordt verwijderd. Ook de botjes worden verwijderd, waarna het vlees wordt ingespoten met pekel. In deze pekel blijft het vlees enige dagen liggen, waarna het nog een paar dagen droog wordt opgelegd om door te kleuren. Het wordt eerst gebakken, en kan daarna worden gegeten.

Voor ontbijtspek wordt een kant gesneden van de buik van het varken. Dat wordt van zwoerd, beentjes en knars ontdaan. Daarna gaat hij in zijn geheel in de pekel. Na dat de buik voldoende zout heeft opgenomen wordt ze afgewassen en opgerold. Daarvoor wordt speciaal garen of een net gebruikt. De buik wordt gerookt met beuken- of eikenzaagsel. De houtsoort is evenals de hoeveelheid rook die deze vleeswaar krijgt afhankelijk van het land of de streek waar het artikel geproduceerd wordt. Na het roken en aandrogen kan de buik gesneden worden. Het is dan direct te consumeren.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Slagers in verschillende landen snijden op verschillende manieren hun vlees. Het is daarom bijna onmogelijk om verschillende taal-artikelen te linken. Wees voorzichtig! nl: bacon moet naar eng: bacon verwijzen, omdat bacon (een soort lapje oorspronkelijk van de britse slager) een internationaal succes geworden is (daar snap ik dan weer niets van). ontbijtspek is niet te krijgen in Engeland (en ik vermoed ook niet in andere engelstalige landen) en daar is dus ook geen Engels woord voor. op de eng: zou je dus gewoon "ontbijtspek" moeten krijgen.

In de uk wordt de gemeenschappelijke term bacon gebruikt. Bij ons maken we een onderscheid tussen bacon, afkomstig uit varkensfilet en ontbijtspek, uit varkensbuik. Bacon is dus veel minder vet.