waar komt de geur van een sinaasappel vandaan?

De sinaasappel heeft een sterke geur, zeker wanneer je deze open maakt. Waar zou deze geur vandaan komen? Komt het uit de schil? of uit het witte?
Zelf kan ik niet tegen deze geur, en ben daarom benieuwd waar het precies vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een belangrijk deel van de geur komt uit de schil uit een etherische alcohol achtige vloeistof
Het is een vluchtige brandbare substantie. Je kunt dat ook zichtbaar maken.
Als je de schil van een sinaasappel dubbel vouwt, de buitenkant naar buiten, dan spettert/sproeit daar die vloeistof uit, die zeer sterk ruikt. Houd je daar een aansteker bij dan verbrandt die ontsnappende vloeistof als een klein vuurfontijntje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle geur komt van de schil, voor marmelade wordt dan ook de schil geraspt ook sterke drank als cointreau maakt gebruik van de aromatische olie uit de schil. De olie uit de schil is brandbaar en bacteriedodend.