Koelkast 12 uur lang niet dicht, wat moet er weg?

Gisteren heb ik juist nog boodschappen gedaan, maar ik kom er vanochtend achter dat de deur zo'n 12 uur lang niet helemaal dicht is geweest.

De koelkast thermometer geeft 11 graden aan.

Gelukkig heb ik dit maal niet veel bedervelijk eten gekocht, maar ik heb vraagtekens bij twee producten:

- Lekkerbekje ('biologisch' van AH, plastic verpakt, houdbaar bij 4 graden tot 14 januari)
- Stukje plastic verpakte zeer oude kaas (wel al opengemaakt, maar in een tupperware doosje bewaard).

Graag zou ik willen weten of het verstandig is het lekkerbekje nog te eten en zo ja, of dit dan wel perse beter vandaag dan moet.

Dat van de kaas vraag ik, omdat ik alleen woon en ik een wat duurder stuk kaas alleen gekocht had met het idee het er wat langer mee te kunnen doen. Ik vraag me af of ik dat nu op mijn buik kan schrijven.

Ik kan overal wel vinden hoe te bewaren en hoelang, maar niet wat je er nog mee kan als je het niet op temperatuur bewaard hebt.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Er is niks aan de hand. Dat lekkerbekje zou ik voor alle zekerheid aan de kat geven en die kaas is prima. Strikt genomen hoeft kaas zelfs niet in de koelkast. Het gaat er wel langer mee, maar buiten de koelkast is kaas ook te bewaren onder een stolp op een koele plaats. Aangebroken pak melk als je die had ook wegdoen. Een gesloten pak kun je gerust nuttigen. Uiteindelijk duurde het uren voordat je koelkast opwarmde. Dus alles is niet zo lang ongekoeld geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kaas kun je gewoon eten. Dat hoeft helemaal niet in de koelkast bewaard te worden. Kaas is namelijk een houdbare vorm van melk, net als yoghurt.
Wat het lekkerbekje betreft, ik neem aan dat je het opwarmt. Kijk, ruik en proef. A;s het niet smaakt eet je het niet. Je zult er niet ziek van worden.
Ten slotte zijn we per definitie aaseters.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet ziek worden van vis is een fabel, je kan er behoorlijk grieperig van worden.. en behalve dat, bedankt ook even dat in sommige bedorven vissoorten de listeria-bacterie kan voorkomen, wat bij zwangere vrouwen zelfs kan leiden tot een miskraam.
Ivana
10 jaar geleden
Inderdaad, kaas is beter buiten de koelkast. Is hij ook veel smaakvoller.
Maak je over die vis geen zorgen, want bij 11 graden is hij best nog goed. Ik zou hem wel vandaag opeten.
Net als campingboodschappen (zonder koeling) die eet je ook binnen 24 uur op.
Reddie
10 jaar geleden
@StratoStyx , een en ander natuurlijk te zien in de context, en afhankelijk van de dosering.
Ik schreef ook kijken, ruiken, proeven. En niet rucksichtlos er kilo's van opeten.
sommige koelkasten houden het nog redelijk koud als de deur op een kier staat. hangt er dus vanaf.

vooral melk is een goede graadmeter, als die nog goed is (niet zuur), dan heeft de rest ook geen schade.