Waarom wordt er op bijna alle producten vermeld: "kan sporen van noten bevatten"?

Toegevoegd na 14 minuten:
oke ik moet mijn vraag even verduidelijken, ik bedoel waarom worden er in elke fabriek met noten gewerkt. zit het in elk product op de markt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

De lijst met middelen die noten of sporen van noten kunnen bevatten is vrijwel oneindig lang. Het gaat bij deze allergie niet alleen om noten die als zodanig herkenbaar zijn maar bijvoorbeeld ook om olieen waarin noten verwerkt kunnen zijn.

Dus ook in kaas, zeep, en allerlei dingen waar je normaal gesproken geen moment bij stil staat .. tot je allergisch blijkt te zijn.

Daarbij komt dat de meeste fabrikanten meerdere producten produceren.
Daar hoeft er maar 1 bij te zijn die (sporen van ) noten bevat en de kans op " besmetting" van andere producten is altijd aanwezig.

Als je een noten allergie hebt kunnen de symptomen na het nuttigen van ook maar de geringste hoeveelheid levensgevaarlijk zijn.
De fabrikanten durven dus geen enkel risico te nemen.

Om je een indruk te geven van produkten waar je niet zo snel van verwacht dat er ( sporen van) noten in zitten, hierbij een kleine opsomming:

• Kaas • Wild en gevogelte: bereid, gevuld, gepaneerd, ... • Vleeswaren: pastei in deegkorst, terrine, ... • Sommige bereide gerechten • Gearomatiseerde boter • Gearomatiseerde olie, oliemengsels • Roomijs, melkijs, sorbet • Poeder voor mousse, pudding, flan, jelly • Cacao, chocolade, ... • Pasteigebak (bijv. framboos in deeg kan hazelnootpoeder bevatten), koekjes, snoepgoed • Aperitiefkoekjes, snacks • Doopsuiker • Sausen, mengsels voor vinaigrette, ...

In sommige gevallen kunnen deze industriële of artisanale bereidingen noten bevatten. Ze moeten nauwkeurig gecontroleerd worden.
• Paneermeel: aardappelkroketten, ... • Groentebereidingen • Fruitbereidingen • Gearomatiseerde melk, gefermenteerde melk, yoghurt • Vis: pastei, terrines
• Smeersel voor de boterham • Bereidingsvet, frituurvet, plantaardig vet van ... • Sommige alcoholische dranken: gearomatiseerd bier, gearomatiseerde wijn, ... • Limonades, vruchtennectars • Gearomatiseerde suiker of suiker met ... smaak • Gearomatiseerde koffie en thee, koffiesurrogaat • Aroma’s • Alle bereide handelsklare gerechten

Ik heb deze lijst uit een pdf bestand dat moeilijk te linken is helaas. Daarom geen bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel. Ik vroeg mij grotendeels af of er nou werkelijk in de meeste fabrieken noten worden verwerkt. Ik heb nou een beter idee gekregen van producten waar je niet van verwacht dat ze sporen van noten bevatten.

Andere antwoorden (8)

Omdat de bedrijven niet het risico willen lopen dat er iemand aan hun product overlijdt (en daardoor aangeklaagd worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om mensen met notenallergie te waarschuwen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
ER zijn mensen die bijzonder alergisch zijn voor noten, hun keel zet op en het kan zelfs dodelijk zijn. Voor die mensen is zulke informatie dus van levensbelang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er tegenwoordig veel mensen zijn die of een notenallergie hebben of een glutenallergie. Mensen die dit hebben kunnen aan de hand van de "waarschuwing" op de verpakking zelf bepalen of ze het mogen eten of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om schade-claims te voorkomen.
Sommige mensen zijn allergisch voor noten, en als die er ook maar een piepklein stukje van eten worden ze doodziek.
Zo'n fabrikant stopt er zelf geen noten in, maar als in dezelfde fabriek op een andere plek wel noten gebruikt worden, dan zou het kunnen dat er daarvan een klein stukje in dat produkt zou kunnen komen.
Dus mensen die allergisch zijn kopen dit produkt bj voorbaat niet, en dan hoeft de fabrikant niet bang te zijn voor een dure claim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen allergisch voor noten en als ze niet weten dat er (sporen van) noten inzitten kunnen ze een allergische reactie krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen hebben een allergie voor noten(zie Google)Als zij een product kopen dat je normaal niet met noten associeert kunnen zij ziek worden. De aanduiding is derhalve verplicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die noten allergie is echt erg en kan dodelijk zijn zelf bij en minime hoeveelheid