Hoe lang moet lasagne eigenlijk in de oven?

ik vind allemaal verschillende tijden, op internet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
220.7K

Antwoorden (9)

Hangt ervan af. Sommige mensen koken hun lasagna bladen op voorhand. Hiermee verkort je de tijd in de oven. Als je echter dit niet doet moeten ze kunnen garen. Je mag toch snel drie kwartier tot een uur rekenen in dit laatste geval.

In het eerste geval kan het eigenlijk veel sneller. Dan ga je enkel een korstje maken en kan het al op 20 minuten klaar zijn.

Het soort oven heeft ook een effect. Heb je bijvoorbeeld een hete lucht oven dan gaat het sneller klaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal een minuut of 20-25. Dat is de tijd die (voorgekookte) bladen nodig hebben om te garen.
Het ligt natuurlijk wel aan de temperatuur van de oven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
220 graden - 20 minuten - hete lucht stand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van een paar dingen af :
- Kook je de lasagnevellen voor of zijn ze vers of hard in de lasagne gegaan?
- Zijn alle ingrediënten verder gaar en voorverwarmd
- Hoeveel maak je, een pond of twee kilo ?
- Is het een platte brede of een hoge diepe vorm
- Hoe heet staat je oven en wat voor oven is het (hete lucht / geen hete lucht)

Een ovenschotel van ongeveer een kilo - anderhalve kilo met meest vloeibare ingrediënten, gaat ongeveer drie kwartier tot een uur in een oven van 200 graden, hete lucht 180 %. Dan is het voornamelijk kijken naar de kleur, en eventueel even er in prikken met een breinaald en aan het puntje voelen of hij door en door heet is.

Maak je lasagne uit een pakje , dan staat het juiste recept (ook voor de oven) daar vaak wel op, maar ook dat zijn dus richttijden. Je eigen ervaring en waarneming heb je helaas ook gewoon nodig voor een succesvolle ovenschotel, al heb je in de regel wel een marge van ongeveer 20 graden meer of minder en een kwartier langer of korter. Afhankelijk dus van alle genoemde punten. Aanbranden zal het niet heel snel, en je kunt de oventijd met een gerust hart een paar keer een kwartier verlengen zonder ongelukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de factor: hoe nauwkeurig is je oven? Ik heb een heteluchtoven (/combimagnetron) en ben er inmiddels achter dat ik de temperaturen voor een gewone oven aan moet houden in plaats van die voor een heteluchtoven. In het begin had ik telkens dingen die niet gaar of niet bruin werden, zelfs zoiets simpels als een diepvriespizza dat eigenlijk niet fout zou moeten kunnen gaan.
Tot de lasagne gaar is en geen minuut langer...

Dat hangt af van vele, vele factoren, oefen tot je de slag te pakken hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Een antwoord waar niemand wat aan heeft.
Als het goed is, zijn alle ingrediënten behalve de lasagnebladen gaar als je ze in de schaal doet. Dat maakt de rekensom gemakkelijker: je hoeft alleen te zorgen dat de lasagne warm genoeg is om lekker te zijn en dat de lasagnebladen gaar zijn.

Om het nog gemakkelijker te maken: als de lasagnebladen garen in de oven, is de schotel zeker heet genoeg om te eten tegen de tijd dat de bladen gaar zijn.

Met dit in het achterhoofd: de gebruiksaanwijzing op het pak lasagnebladen is leidend. Let er wel op dat je oven écht zo heet is als je denkt (veel ovens wijken af) en laat de lasagne liever wat langer in de oven dan korter.

Zelf kook ik de lasagnebladen overigens het liefste niet voor, ik hou van een stevige lasagne, en bladen die niet voorgekookt zijn onttrekken vocht uit de vulling. Voor een snelle lasagne-uit-potjes-en-zakjes gebruik ik gedroogde bladen, voor een uitgebreidere avond-lekker-eten-lekker-vers-lasagne liever verse bladen. Niet zelfsgemaakt, zo'n keukenprinses ben ik ook weer niet, maar de verse pasta uit de koeling bij de Albert Heijn.

Als je bladen niet voorkookt, moet je er wel op letten dat er niet te weinig vocht in de andere ingrediënten zit, anders wordt je lasagne nooit echt lekker gaar. Zelf gebruik ik meestal veel verse groenten (bijvoorbeeld courgette of spinazie), dan gaat het eigenlijk nooit fout.

Waar je wel op moet letten: size matters. De gebruiksaanwijzing op de verpakking is voor een 'standaard-hoeveelheid', zeg een lasagne voor vier personen, niet speciaal rijk gevuld. Over het algemeen heeft een grotere hoeveelheid langer nodig dan een kleinere. En een hoge compacte schaal met veel lagen op elkaar heeft vaak langer nodig dan een heel platte met maar een paar laagjes.

Over het algemeen: zet je oven niet heter als je veel hebt, maar laat het er langer in staan, anders verbrandt de bovenlaag en bakt de onderste laag aan voordat het midden gaar is. Over het algemeen zet ik de schaal in ieder geval de tijd erin die op de verpakking staat (een bepaalde minimumtijd heb je namelijk sowieso nodig, ook bij een kleine hoeveelheid) en controleer dan de gaarheid. Dan beslis ik of het nog even moet.

Hm, ik heb ineens voor vanavond heel veel zin in lasagne met courgette en vegetarisch gehakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaah, ook lekker!
Ik kook de bladeren niet en doe het 45 min in de oven (200 graden).

Als je ze niet kookt heb je wel meer vochtnodig, ik dacht 800 ml (een deel water en een deel melk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kook de lasagnevellen niet voor en zorg dat ze goed in de saus liggen. Mijn bovenste laag is meestal bechamelsaus en een flinke laag geraspte kaas. Mijn zoon is gek op de aangebakken kaasrandjes en daarom heb ik de schotel in mijn combi-magnetron ca. ½ uur op 190 graden staan. Zet ik hem in mijn grote oven, dan kies ik niet voor hete lucht maar neem de boven-en onderwarmte stand en laat hem zo`n 3 kwartier op 200 graden bakken.
amc
14 jaar geleden
De precieze tijd waarin lasagne in de oven moet staan, hangt af van verschillende factoren, zoals de dikte van de lasagnebladen, de hoeveelheid vulling en de oven die je gebruikt. Over het algemeen moet lasagne ongeveer 30 tot 40 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C tot 200°C worden gebakken.

Wil je zeker weten of de lasagne gaar is dan kun je een paar dingen doen:
1. Dek de lasagne af met aluminiumfolie: Bedek de lasagne met aluminiumfolie zodat de bladen niet uitdrogen of verbranden tijdens het bakken.
2. Verwijder de folie na 20-25 minuten: Verwijder de folie na 20-25 minuten, zodat de bovenkant van de lasagne goudbruin kan worden.
3. Controleer de gaarheid: Steek een scherp mes in de lasagne en controleer of het midden gaar is. Als het nog niet gaar is, leg de folie weer op de lasagne en bak nog 5 tot 10 minuten verder. Let op: Sommige lasagnerecepten kunnen langer in de oven moeten staan, dus het is het beste om de receptinstructies te volgen en de gaarheid van de lasagne regelmatig te controleren.
een jaar geleden