Zit er in graan van bruin brood kleurstof?

Donker bruin brood is minder gezond dan gedacht. Het verhaal gaat dat er kleurstof aan het bruine brood wordt toegevoegd om het nog donkerder te maken. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (5)

Klopt. Das was een tijd terug bij Kaasa op tv. Kan even geen bron vinden nu. Het geldt niet voor al het donkere brood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
http://www.nu.nl/economie/1078292/consumentenbond-waarschuwt-voor-gezond-brood.html
ja er word kleurstof toegevoegd maar ook niet zoveel.
hier eens een voorbeeld:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het graan wordt niet gekleurd, maar het deeg. Dit wordt vaak met cacao gedaan en is dus niet ongezond.
Het eerste wat je moet weten is dat 95% van het brood gemaakt wordt met tarwe. Graan of koren is gewoon een verzamelnaam van oa tarwe, haver, gerst, rogge en tegenwoordig ook spelt (het oergraan). Koren bestaat gewoon niet, en in een volkorenbrood (is maar een benaming) kan van alles steken. Meestal gebruikt men allerlei zaden dat niets meer met graan te maken heeft.
Een gewoon wit, grof en vol(koren)tarwe worden alle drie gemaakt van tarwe ontdaan van zijn zemelen (pel). Wit brood is zemelvrij, een kleine hoeveelheid toegevoegde zemelen is grof, en veel zemelen noemt men vol. Dit heeft niets met kleur te maken. Je kan gewoon aan de hoeveelheid zemelen zien wat voor brood je hebt. Hoe meer zemelen, hoe donkerder, maar niet geheel bruin. Doet men bij tarwemeel zemelen en wat roggemeel, spreekt men van roggebrood. Ook wordt er tegenwoordig brood gemaakt van spelt (zeer gezond)
Dus bijna al het brood dat je koopt is gemaakt van tarwe, vaak met toevoegingen van zaden en (zonne)pitten.
Haver is voor de paarden, en van gerst maakt men bier.

Toegevoegd na 21 uur:
Nog een toevoeging met tekst en beeld. De bruine kleur wordt bijna steeds verkregen door toevoeging van moutmeel en cacao zoals ik eerst beweerde. Sommige bakkers doen dit wel.

Toegevoegd na 21 uur:
Nog een toevoeging met tekst en beeld. De bruine kleur wordt bijna steeds verkregen door toevoeging van moutmeel en NIET cacao zoals ik eerst beweerde. Sommige bakkers doen dit wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 x een min. Nochtans ben ik ,van opleiding bakker, banketbakker en kom uit een bakkersgezin. Zij die het beter weten mogen het komen vertellen. Maar van die mingevers verwacht ik dat zeker niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In tarwemeel zitten gluten, zonder gluten kan je geen brood bakken, Het zijn deze eiwitten die de co2 die ontstaan door de gisting (zetmeel wordt omgezet in alcohol en Co2) tegenhouden, en het brood doen rijzen, Men moet bvb al uitsluitend Amerikaanse tarwe gebruiken om over voldoende gluten te beschikken. Als je deeg maakt enkel van roggemeel heb je een brood (geen gluten) dat zo zwaar is dat het niet meer verteerbaar is.
Leer mij aub geen brood bakken zeg. Men kan uiteraard van alles toevoegen, maar dat heb ik ook vermeld.
Speltbrood is geen wondermiddel, maar nog steeds gezonder dan tarwebrood. http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/11945/speltbrood-gezonder-dan-gewoon-brood Koren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koren_(graan)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gekookt brood? Ik noem dat geen brood, net als gekookte aardappelen geen frieten zijn. Man, man man...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cacao is trouwens niet zomaar toegestaan in brood. Ik zeg niet dat het niet gebruikt wordt, maar het mag niet zomaar gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen min van mij, trouwens...
In donker gekleurde broden zit gebrande mout. Dat maakt een brood soms bijna zwart. Menigeen denkt dat dat gezond is, maar het is gewoon kleuring van het brood. Het graan zelf is lichtbruin, tenminste de vliesjes om de graankorrel. Het meel zelf is wit. Heb je volkorenbrood ( kijk op het etiket van het brood) dan is het in principe lichtbruin met hier en daar donkerder deeltjes. Is het brood erg donker, dan zit er dus een schep mout in, voor de kleur. De meeste volkorenbroden hebben die toevoeging niet. Maar o.a. volkorenbroden broden van de Aldi, weet ik uit ervaring, zijn wel kunstmatig donkerder gemaakt. Nergens goed voor, behalve dat het beter verkoopt.
Zo wordt de consument bij de neus genomen omdat er wordt gesuggereerd dat dat heel donkere brood gezonder zou zijn. Larie dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleurstoffen, in tegenstelling tot wat andere GV’ers aangeven, mogen absoluut niet worden toegevoegd aan brood en soortgelijke producten, dat is bij wet verboden (artikel 3 van de Warenwetregeling Gebruik van kleurstoffen in levensmiddelen) Dat geldt overigens voor veel andere producten zoals deegwaren (gnocchi, pasta, enz.)
Wat wél kan, en daar ontstaat de verwarring, is een grondstof gebruiken die uit zichzelf een kleur heeft (b.v. malt, ei, wortel, kruiden, tomaat, paprika, spinazie…) Er zijn een paar uitzondering gemaakt in de wet voor enkele streekproducten met een specifieke aanduiding, die karamel mogen bevatten als kleurstof (b.v. maltbrood), maar in strikte zin is het gebruik van échte kleurstoffen verboden.

Je vraagt ook of donker brood minder gezond is dan aangenomen, en dat is ook niet zomaar te beantwoorden. Als je donker brood maakt puur op basis van donkere ingrediënten die niet een gezond zijn, dan is dat brood ook niet gezonder, maar als de donkere kleur (met of zonder donkere grondstoffen) gezonde grodnstoffen bevat die bijdragen aan de donkere kleur, dan is het wél gezond.
Het is dus een kwestie van vragen, en ingrediënten lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zemel van tarwe (omhulsel van de korrel) bevat de mineralen, vitaminen en alle andere gezonde stoffen, alsook de vezels. Wit brood (ontdaan van de zemelen) is enkel zetmeel, en wordt aanzien als een snelle suiker, dus ongezond.
Zemelen zijn perfect te herkennen in het brood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@LGA
Wie zegt dat gebrande mout niet toegestaan is? Het mag omdat het geen kleurstof is in technische zin. Sterker nog, met een typefout waardoor het Engels is geworden, heb ik mout ("malt") in mijn antwoord letterlijk genoemd. @ Fader
Lees mijn antwoord goed nog eens, aub. Heb je ergens gelezen dat wit brood gezonder is? Wat ik heb gedaan is verschillende soorten bruin brood onderling vergelijken. De ene met alleen kleurgevende ingrediënten en geen zemelen, is beslist niet gezonder dan een volkoren brood zonder gebrande mout, inderdaad.
Als de min van jou komt, dan wordt je reuze bedankt!
:-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef nooit een min, enkel +en