Waarom hebben koks tegenwoordig geen koksmuts meer op?

Als je alle kookprogramma's bekijkt is er geen één kok meer met een koksmuts op, terwijl je zeg maar in de tijd van cas spijkers dit wel zag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Sowieso op TV zie je deze bijna niet meer omdat het een beetje ouderwets oogt, en dat is dus niet de straling die zenders zoals 24Kitchen voor zichzelf willen.
Maar ik weet zeker dat als je kijkt naar een uitzending vanuit een traditioneel, klassiek restaurant in hartje Parijs met een Michelin ster en zo'n dikke, trotse Franse kok, wedden dat hij een muts draagt van minstens 40 cm hoog!
Denk nu aan een Mac of een KFC: alle medewerkers dekken hun hoofd af, maar dan met een moderne, strakke pet.
Het is dus een kwestie van uitstraling die moet passen met de imago die je wilt geven.

Iemand anders schreef dat het dragen van een muts of in ieder geval iets wat je haren afdekt, verplicht is, maar dat is niet helemaal waar. Wat de wet voorschrijft is dat je moet voorkomen dat het eten verontreinigd wordt met haren, zweet, afgebroken nagels, huidschilfers, enz. De makkelijkste manier is uiteraard een haarnetje, muts of pet, maar in strikte zin is het niet verplicht. Als je kaal bent, de airco in de keuken goed werkt, en je armen niet zwaar behaard zijn... dan is dat ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een koks muts was vooral, tegen haren, en een stukje show, en hirargie. Echter de haren kunnen nog steeds met de bediening in het eten vallen. Vooral mannen, zijn tegenwoordig minder behaard op het hoofd. Waardoor het risico te verwaarlozen is. En het niet dragen van een muts weer tot voordeel heeft dat het hoofd beter ventileert....en minder zweet druppels in het eten kunnen komen. In veel goeie keukens worden daarom nog wel haarnetjes of kleine kokspetjes gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook is het een stukje kosten besparing, een disposable muts kopen, of linnen wassen kost al gauw €1,- tot wel €3,- per gedragen keer.
10 jaar geleden
Modern zijn en oude waarde en normen niet meer respecteren naar mijn gevoel
Ligt er maar net aan waar je werkt hoor..

Instellingen willen het graag bij de uitgifte wel ( lees band werk )
Afgelopen jaar een paar dagen kurhaus gehad daar moest het de hele dag op. Ook in andere goede bedrijven wordt nog een muts gedragen. {ik heb altijd een muts gedragen}.

Nu moet ik zeggen ik zie bijna nooit een kok die lang haar heeft.. bijna alle koks die ik tegen kom, lopen met strakke koppies,
Maar toch heeft een muts toch wel iets...