Hoe kan een snoepje/tussendoortje gezond maken?

Hoe zou je, bijvoorbeeld de ouderwetse 'Lange Jan', gezonder en voedzamer maken, zonder dat de smaak heel erg verandert?

Toegevoegd na 1 uur:
Zou je hier een ander ingrediënt aan toe kunnen voegen, wat de smaak niet heel erg aanpast?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet dan de helft opeten want dan is het gezonder en de smaak veranderd niet.
Amadea
10 jaar geleden
Snoep verstandig, eet een appel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wikkel er een blaadje sla om?
Ritsuka
10 jaar geleden
Sommige dingen als koekjes en dergelijke kun je zelf maken, in een gezondere versie.
Maar er is niks mis met af en toe een snack eten, met mate.

Het beste antwoord

Bestaande, ongezonde, tussendoortjes zijn niet gezond te maken zonder de smaak te wijzigen, tenzij.. je er allerlei smaakstoffen bijvoegt. En of smaakstoffen gezond zijn is nog onderwerp van discussie. Beter is het om de ongezonde tussendoortjes te vervangen door andere snacks die wel gezond zijn (bijv. een handje rozijnen, fruit, noten), of gewoon helemaal te skippen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een lange jan bestaat vooral uit suiker, gelantine, en smaakstof. Dus nee dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou er een voedzaam ingredient aan toe willen voegen, wat de smaak niet beïnvloed...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zou je de suiker, gelantine en smaakstoffen kunnen vervangen? In bv stevia, agar en bietensap?