Is het goed dat honing kristalliseert? en hoe komt dat?

Wij hebben al halfjaar een pot met glucosesiroop en dit is nog steeds vloeibaar, en nog een pot bio honing, die is al na een maand gaan kristalliseren, hoort het snel of langzaam te kristalliseren als het van goede kwaliteit is? en hoe verloopt het process?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
honing blijft altijd goed volgens mij. In het oude egypte zijn honingpotten gevonden die nog goed waren :P

Het beste antwoord

Hoe meer honing van zijn natuurlijke omgeving verschilt, des te groter de kans is dat het gaat kristalliseren. Een voorbeeld: Als honing bijv. in warme landen is geproduceerd, zal het bij warm weer niet kristalliseren, terwijl het bij koud weer wel kristalliseert en vice versa. Dus als er in een koude land honing wordt geproduceerd zal hij sneller kristalliseren bij warm weer terwijl hij bij koud weer vloeibaar blijft.

Dat is gelijk de reden waarom je bijv. in de supermarkt of natuurwinkel zowel gekristalliseerde honing ziet als vloeibare honing.

Dat kristalliseren verminderd de werkzame stoffen in honing. En al helemaal als je het daarna te veel/te snel opwarmt. Als tip wil ik jou dan meegeven: Als je het ooit wilt gebruiken (of een deel daarvan) leg het dan boven de vensterbank met de verwarming aan. Dan doet hij er minimaal uren over voordat hij smelt, maar dan behoud je wel zoveel als mogelijk de werkzame stoffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke soort honing heeft de neiging om na verloop van tijd te kristalliseren. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van de van nature in honing aanwezige druivensuikers (glucose). Het heeft niets te maken met de kwaliteit of houdbaarheid. Even 15 minuten au bain-marie (of gewoon op de verwarming) opwarmen tot maximaal 40ºC. (niet in de magnetron plaatsen!*) en de honing is weer even vloeibaar als daarvoor.
* Belangrijke bestanddelen zoals enzymen, vitaminen en aminozuren gaan dan verloren.