Wat is het verschil tussen verse (rauwe) tomaat en tomatenconcentraat?

En verder vroeg ik mij af of er in tomatenconcentraat meer of juist minder lycopeen aanwezig is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor elk blikje tomatenconcentraat is ruim een kilo verse tomaten nodig. Het is dan ook wonderbaarlijk dat je deze blikjes kan kopen voor een prijs die soms niet hoger ligt dan 7 cent. De gezonde stof in tomaten is lycopeen. Dit is een soort kleurstof of pigment van de tomaat wat zorg voor de rode kleur. De meest rode tomaten hebben veel lycopeen. Maar in concentraat, of ketchup zit deze stof dus ook erg geconcentreerd. Dus door het opkoken en indampen van tomaten is er een hoog concentraat aan lycopeen. Bovendien in een vorm die goed op te nemen is bij de vertering voor mensen. De opname van Lycopeen gebeurt via de darmwand, maar dit gaat moeizaam bij rauwe groenten en fruit. Daarom zijn bewerkte tomaten (vb: tomatensauzen, -soepen, gebakken tomaten, tomatenpuree, -concentraten, …) beter qua opnamecapaciteit voor het menselijke lichaam dan de verse vruchten. Dan nog zou je 10 eetlepels tomatenpuree per dag moeten eten om het echt te laten werken tegen huidveroudering en nog wat (veronderstelde) goede effecten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100