Wat is duurzame vis?

Toegevoegd na 5 minuten:
Maakt het nog wat uit waar deze vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
AWM
14 jaar geleden
Kijk op DIT moment naar de RVU op Nederland 3 en je krijgt er een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een bekende zeevishandel in Rotterdam schreef het volgende:
Een vraag welke speelt bij menigeen handelaar, visser, overheidsinstantie en milieuorganisatie; wat wordt verstaan onder duurzame vis?

De verduurzaming van de visserijsector staat in de kinderschoenen. Dat wil zeggen dat er nog niet een duidelijk beleid is wat duurzaam gevangen vis is. Een ieder geeft daar zijn eigen invulling aan en komt meestal op het volgende neer;

- De visserijtechniek moet zo min mogelijk het ecosysteem aantasten ofwel de bodem beroeren.

- Het visbestand moet gezond zijn. Er moet dus voldoende van een bepaalde soort in zee aanwezig zijn en niet overbevist.

- Een visserijtechniek moet waarborgen dat er zo min mogelijk bijvangst of discards zijn. Dat houdt in bijvangst als jonge kleine vis of andere zeedieren.

Stichting Noordzee heeft door middel van de VISwijzer de ernst van de zaak laten inzien dat de sector moet verduurzamen. Men streeft naar certificering van de vloot.
Het keurmerk MSC is internationaal erkent als het enige duurzame keurmerk voor wild gevangen vis. Vele visserijen zijn gecertificeerd, de makreel visserij en de haringvisserij. Visserijen die in andere zeeën plaats vinden dan de Noordzee waar onze overheerlijke schol en tong vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vervolg....

Langzaam aan starten ook de Nederlandse vissers zich in het certificeringstraject om ook het blauwe logo op hun vis te krijgen. Deze trajecten kosten veel geld en tijd voor de vissers en kunnen twee tot drie jaar duren.

Het wil zeker niet zeggen dat de vissers nu niet duurzaam vissen. De Nederlandse vloot is de enige vloot in Europa welke zich strikt aan de opgelegde regels van de EU houdt. De EU stelt jaarlijks ism biologen en wetenschappers quota vast om de visstanden te bewaken en gezond te houden. Zo kan het voorkomen dat het ene jaar veel minder vis wordt gevangen door de vloot dan het andere jaar omdat deze gewoonweg niet mag worden gevangen. De vissers mogen met bepaalde visnetten vissen gebaseerd op maaswijdte om de bijvangst en discards te beperken. Alles wat ze vangen wordt geregistreerd en gaat via de visafslag. Alles is zeer transparant. Ook zijn er vele visgebieden op de Noordzee waar er niet gevist mag worden en waar dus de vloot de natuur met rust laat. Met voorkeur laat de vloot de vis in de kuitperiode met rust. De Viskalender van Schmidt Zeevis geeft aan wanneer u de vis het best kunt consumeren. De smaak is dan ook op zijn best.

Onze Nederlandse vloot is zeer divers en bestaat uit schepen met verschillende vangsttechnieken en vissen dan ook op verschillende soorten vis. Op onze site staan alle technieken beschreven. http://www.schmidtzeevis.nl/html/vismethodes.html En kijkt u ook eens op de volgende pagina waar we veel informatie plaatsen over de verduurzaming van de keten. http://www.schmidtzeevis.nl/html/index_vismethodes.html

Omdat de officiele keurmerken nog gering zijn vinden wij het belangrijk in contact te zijn met de visserman en samen te werken aan duurzaamheid en kwaliteit. Zo weten we dat de boomkorvissers die met een zwaar tuig vissen om de tong te kunnen vangen omdat deze in de bodem zit, het tuig nu vervangt door een zogenaamde SumWing. Vele lichter en zorgt dus voor veel minder bodemberoering. Voor de zware kettingen aan de netten is er een vervangende techniek genaamd pulskor uitgevonden. En een andere vistechniek waar wij heel enthousiast over zijn is de flyshoot-methode. Een techniek welke uitgaat van langzaam vissen, met touwen en alleen de grote vissen vangt. De jonge kelien vis kan ontsnappen en opgroeien. Ook de kwaliteit is uitmuntend. Deze vistechniek vangt mul, rode poon en inktvis. Meer over deze techniek kunt u hier lezen http://www.schmidtzeevis.nl/flyshoot_220909_web.pdf

Het beste antwoord

Duurzame vis is alle vis die nog niet gevangen is, laat je niets wijsmaken door de reclamejongens, duurzame vis bestaat niet... Duurzame vis is vis die nog niet gevangen is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vis die op een dusdanige manier is gevangen dat het de visstand niet negatief beïnvloed. Daarnaast wordt de vis op een manier gevangen die zeer weinig bijvangst tot gevolg heeft, zodat ook de rest van de natuur zo weinig mogelijk verstoord wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zonder meer stokvis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duurzame visserij maakt gebruik van vistechnieken waarbij de kans op bijvangst sterk afneemt. De vissers respecteren de natuur onder water. Duurzame visserij is dus niet alleen noodzakelijk voor het behoud van de vis, maar ook voor het behoud van de vissector.

Duurzame vis kan in principe overal vandaan komen. Om te weten welke vis 'verantwoord' is om te kopen, kun je gebruikmaken van de viswijzer 2009/2009.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rijkdom van de zee is niet oneindig. Vissen moeten de tijd krijgen om zich voort te planten en maritieme ecosystemen de tijd om zich weer te herstellen.

visserij mag geen blijvende schade veroorzaken aan het zeemilieu, moet zeldzame of bedreigde soorten beschermen en bijvangsten moeten tot een minimum beperkt worden. Tot slot moet het visserij beheer zo ingericht zijn dat het visbestand en het milieu ook in de toekomst gezond blijven. Indien een visserij gecertificeerd is mag het producten aanbieden , maar dan moet wel de traceerbaarheid geborgd zijn in de aanvoerketen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is, zou het MSC-keurmerk daarvoor moeten zorgen. Zoals elk keurmerk is ook dat niet 100% waterdicht.

Daarnaast; eet zoveel mogelijk Nijlbaars uit Tanzania. Dat beest is in de jaren 50 van de vorige eeuw daar uitgezet, en is een plaag geworden maar als er maar genoeg van gegeten wordt, sterft ie daar hopelijk ooit uit...