Kun je haring rauw uit de Noordzee eten of is dit dan TE vers en ongezond?

(uiteraard nadat de haring schoon is)

Toegevoegd na 3 minuten:
Komt haring eigenlijk wel voor in de Noordzee...hmmm.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Groene haring

Groene haring is haring die alleen aan boord van het schip gezouten is geweest. Hij is kort gerijpt. De smaak is dan fris en subtiel, maar de kans op besmetting met de haringworm, een parasiet voor haring, is groot. Tegenwoordig moet de haring wettelijk 24 uur lang worden diepgevroren. De consumptie van groene haring is daarom wettelijk niet toegestaan. De naam wordt wel nog steeds gebruikt voor licht gezouten haring die wel ingevroren is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Bijna alle vis kun je rauw eten als het direct uit het water komt. Het moet dus supervers zijn.

Haring wordt in zout bewaard om het nog lang goed te houden. Het is dus een vis die je rauw kunt eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. En op de toevoeging bij je vraag, vis kan nooit te vers zijn, vlees wel.
Er zal alleen weinig smaak aan zitten, die komt pas aan de haring na een bepaalde periode in het zout te hebben gelegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me ingewikkeld; eerst de haring vangen en schoonmaken om die vervolgens weer terug te gooien in de Noordzee om het er uit te eten...
De hoeveelheid zeewater die je daarmee binnen zal krijgen is wel ongezond.
Maar dat ligt verder niet aan de haring. Die zal je geen kwaad doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan inderdaad, bij Sushi eet je toch ook rauwe vis?
Alleen is de haring rechtsstreeks uit de Noordzeek denk ik niet lekker. Hij wordt namelijk eerst gezouten en dan geconsumeerd. Dus rechtsstreeks uit zee kan wel maar is niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Grote kans dat je doodziek wordt van trematode wormen.
AWM
14 jaar geleden
Nee, want je word ziek van die bacterien die eraan zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed,dat deze haring nog niet op smaak(lees zout genoeg) is. Haringmoet nadat ze gekaakt is ,eerst een tijd in de pekel verblijven om de typische zoute haringsmaak te verkrijgen. Ongezond zal het niet meer of minder dan andere vis(kwik) zijn,maar dus wel minder lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk heb je daar een bepaalde genetische bouw voor hebben. Het blijkt bijvoorbeeld dat mensen uit Aziatische landen voedseltechnisch alles kunnen hebben behalve zuivel > zij worden daar hartstikke ziek van.
Omdat men in bepaalde landen (zoals [oud] Japan) wel gewend is om rauwe vis te eten zou je ook aanleiding kunnen hebben om te denken dat het iets genetisch moet zijn.

Verder heb ik te weinig kennis over de kwaliteit van vis. Daar komt zoveel bij kijken: hij kan overal vandaan komen, met een enorm variabele aan maaginhoud (giftig of niet), ziektes, infecties, beestjes (inderdaad die akelige wormen) etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, haring komt nog voor in de Noordzee.
Je kunt haring rauw eten, maar dit is niet aan te bevelen. Ten eerste zijn ze vrij smaakloos.Je loopt kans dat er wormpje inzitten, die schadelijk zijn voor je darmen en maagwand.Ze komen trouwens ook voor in makreel , kabeljauw en wilde zalm.
Als je de haringen gevangen zou hebben, adviseer ik je om ze te bakken, grillen of in een zure marinade te leggen , en daarna te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haring gaat eerst in de pekel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, dit kan je beter niet doen! Haring moet eerst gekaakt worden... de ingewanden worden eruit gehaald, behalve de alvleesklier omdat deze enzymen ervoor zorgen dat hij rijpt en lekker gaat smaken. Daar komt bij dat haring minstens 24 uur bevroren moet zijn geweest. Hiermee wordt voorkomen dat de 'haringworm', een heel vervelende parasiet, in leven blijft. Veel haringen bevatten deze ziekmaker namelijk als ze uit zee komen.
amc
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
De haringworm is riskant voor de mens.... hij kan je maag - en/of darmwand beschadigen. Deze parasiet kan je alleen vernietigen door de haring te bevriezen of warm te bereiden. (koken, grillen, bakken enz). Wettelijk is er zelfs de verplichting voor de vissers/verwerkers om haring eerst in te vriezen voordat hij verkocht mag worden!