waar kom je meer van aan vast of vloeibaar eten?

ik vindt het lastig om vast voedsel te eten ik eet dus meest pap,vla,yogurt,drinkvoeding.maar kom je van vloeibaar voedsel meer of eerder aan dan vast voedsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
14 jaar geleden
Voor zover ik het op basis van slechts twee vragen kan beoordelen, heb jij een behoorlijk psychisch probleem dat in de richting gaat van anorexia of boulimia. Als dat zo is, zit je in de gevarenzone van een behoorlijk ernstig probleem. Zeg maar dat je midden op de rijbaan staat terwijl er een vrachtwagen aan komt razen met kapotte remmen. Nu is die vrachtwagen nog 500 meter van je vandaan. Je hebt nu nog de tijd om snel iets aan de situatie te doen. Als je nu gaat zoeken naar vluchtweggetjes door vloeibare voeding, sondevoeding, of wat dan ook te onderzoeken, doe je niets aan het eigenlijke probleem. En maak je vooral veel zorgen, want die vrachtwagen raast wel door. Nu is hij nog 500 meter van je vandaan, de volgende keer dat je even opkijkt nog maar 5 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is hetzelfde als: ik wil niet drinken omdat ik dan moet plassen. Drinken is een basis behoefte. Die mag je niet opheffen boven iets anders. Het lijkt alsof je DOOD wilt? Als dit niet zo is, zou deze opmerking je wakker moeten schudden. Je zult hulp moeten zoeken. Je hebt volgens mij een eetstoornis. Die zijn namelijk fataal als je de 'oorzaak' niet aanpakt.
Zie ook de reactie van Cryofiel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gedachten gaan ook naar een eetstoornis. In ieder geval is er iets goed fout. Wat het helemaal opvallend maakt, is dat je vijf maanden geleden nog vroeg naar een manier om 'veel'/'alles' te eten zonder aan te komen: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-dik-uur-wandelen-dag.21105 Nu is het al zover geëscaleerd dat je een soort fobie voor vast voedsel hebt ontwikkeld. En je zelfs dán nog zorgen maakt of je van vloeibaar eten misschien aan zou komen. Dit soort fobisch, dwangmatig of zelf bijna ritualistisch omgaan met eten komt vaker voor bij een eetstoornis. Ik zag in een andere vraag dat je al in het ziekenhuis geweest bent voor sondevoeding. Krijg je verder nog hulp? Kunnen wij je helpen uit te vinden waar je goede hulp kunt krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, Suzy, je was me voor - ik ontdekte net die zelfde vraag. Simone, Ik kan haast niet anders concluderen dan dat je in die vijf maanden een flinke en ernstige vorm van anorexia hebt ontwikkeld, als je toen alles wou eten zonder dik te worden en nu problemen hebt om te eten en al opnames met sondevoeding en aansterkings-voedsel hebt gehad. Dat is een moord-tempo, voor een van de meest dodelijke aandoeningen (!) die we in dit land kennen. Ik zou denk ik primair op zoek gaan naar hele goede, degelijke hulp, en mijn heil niet zoeken in allerlei dieetvragen. Neem in ieder geval onmiddellijk contact op met de SABN via onderstaande link :
http://www.sabn.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook dat bovenstaande reacties heel belangrijk zijn in dit geval. Mijn eerste gedachte was dan ook of ik hier wel antwoord op wilde geven. Je komt bij mij ook i.d.d. over alsof je lijd aan een eetstoornis. En nu Suzy ook nog benoemd dat je al vragen hebt gesteld over een manier om te eten zonder aan te komen en sondevoeding gehad hebt in het ziekenhuis. Als je zo ddor gaat gebeurd er maar een ding; je gaat dood. Mensen die van je houden zullen je zien aftakelen naar helemaal niets. Is je figuur je dat waard? En zelfs al kom je psychisch van je eetstoornis af dan zul je nog jaren, maar dan ook echt jaren lichamelijk de consequenties van je slechte eetgedrag ondervinden. En geloof me, ik kan het weten. Met regelmaat ondervind ik nu nog de consequenties van mijn eetstoornis uit mijn tienertijd. En met inmiddels vier kinderen kan ik je zeggen dat ik daar nu zo'n spijt van heb. Meid, doe jezelf dit niet aan. Zoek hulp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de reactie van Suzy te hebben gelezen lijkt t me het beste dat je zo snel mogelyk naar je huisarts gaat!!! Je hebt n psychisch probleem en hulp daarby nodig want je KUNT wel eten maar WILT niet!! Ik veroordeel je niet maar ga aub naar je arts toe,kom op schouders eronder en knokken!!

Antwoorden (4)

Van vloeibaar eten kom je niet of vrijwel niet aan, tenzij je extreem ondergewicht hebt. Alle vloeibare voedsel bestaat voor het grootste deel uit water, en tenzij de rest opzettelijk zeer sterk eiwit- koolhydraten- en vetten-verrijkt is (sondevoeding bijvoorbeeld, of parenterale voeding) moet je enorme badkuipen vol wegwerken om een beetje aan te kunnen zetten. Deze vormen van voeding zijn altijd een tijdelijke noodoplossing voor een ernstig probleem, omdat je er nooit langdurig van in goede conditie kunt blijven.

Daarnaast heb je ook gewoon vast voedsel nodig om je gebit, je maag en je darmen in optimale conditie te houden en voldoende vezels binnen te krijgen. Niet alles kan in een papje of drankje gestopt worden.

Vind je heel grof voedsel slecht te verwerken of door te slikken, dan kun je voedingsmiddelen kiezen die je zelf heel fijn kunt kauwen zodat je nauwelijks nog iets wegslikt ; aardappels en gekookte groenten en pasta bijvoorbeeld. Of koop een ouderwetse pureer-zeef ok je voedsel voor te malen.

Maar van vast voedsel kom je ALTIJD meer en sneller aan. Gewoon omdat al dat vocht in vloeibare voeding teveel vult, zeker bij een slechte eter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan me zowiezo niet zo vinden in marleen haar antwoord, in vloeibaar voedsel zitten juist vaat veel vetten etc. Ik kon op m'n 14e een week niet meer normaal eten, dan kan je alleen nog maar papjes en dat soort dingen eten, en daar zitten enorm veel kalorieën in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Cassie :In mijn eerste alinea gaf ik al aan dat het niet geld voor speciaal extra verrijkt voedsel. Dat ligt dan ook niet in de normale supermarkt, en mag je ook eigenlijk geen normaal voedsel noemen. @Glimworm : er zitten wel vaak veel vetten en suikers in, (en vergeet ook het zout niet ; soep) maar ook altijd veel vocht. Na een kilo (liter) joghidrink, ik noem maar wat, zit je ECHT wel vol, maar heb je nog bij lange na niet de calorieën binnen van een even grote / zware (qua gewicht) gezonde vaste maaltijd. Wel een mega-berg suiker, dat dan weer wel. Maar dat zou ik al helemaal geen voeding willen noemen. In een pond eten (normale warme maaltijd, 200 g groente, 200 g aardappels, 100 g vlees) zitten altijd meer calorieen dan in een pond (ca 1/2 l) soep of yoghurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van liters chocoladevla kom je ook aan hoor. Dan ben je nog steeds enorm ondervoed qua vitaminen ed, maar je kan heus wel een boel calorien binnen krijgen op die manier.
En als je je eigen voedsel vloeibaar maakt (goede blender), en daar dan soep van maakt, zitten er niet minder calorien of voedingsstoffen in dan in het origineel, toch?
het gaat erom wat je eet vaak zitten er in de vloeibare kant en klaar producten veel suikers in dus als je dat eet om niet aan te komen, kun je naar mijn mening beter vast voedsel eten waar geen toevoegevoegde suikers inzitten. als vast voedsel het probleem is is het misschien een optie om een sapcentrifuge aan te schaffen dan kan je lekkere groenten en fruit drinks maken en krijg je ook je vitaminen binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek eens een dietist op (consult gedekt in de basisverzekering) die kan jou advies geven hoe je kunt aankomen maar wel alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van vlpoeibaar voedsel kom je bijna altijd meer aan (Dag Marleen...:-)) Waarom: het lijf verliest veel van de energetische waarde van vast voedsel in het verteer proces. Bovendien bevatten vrijwel elk vloeibare voedsel veel suiker en/of vet en dan nog maar te zwijgen over conserveringsstoffen.

Eris een gouden regel: als wat je niet herkent als zijnde een natuurlijke vorm moet je niet eten.
Dus sinaasappelsap hangt niet in pakjes aan de boom en moet je dus niet gebruiken: klopt, er zit een ontzettende hoeveelheid troep in. Sinaasappels die je perst, komen wel in de natuur voor, dus kun je gebruiken.

Bedenk daarbij dat vl;oeibare voedingsmiddelen veel meer stoppen dan vaste voedingsmiddelen.

Eet gewoon vast voedsel, tenzij je geboren bent met een zuigmondje.