Je neemt een klein beetje spijs en doet daar gewoon een druppel jodium op.
Banketbakkers die de spijs vervingen door witte bonen vielen door de mand, omdat de witte bonen door jodium blauw-paars kleuren.
10 jaar geleden
jodium kleurt blauw/paars als het in aanraking komt met zetmeel.
Echte amandelspijs is gemaakt van amandelen en suiker, daar zit geen zetmeel in.
Nepspijs bevat wel zetmeel, doordat ze witte bonen hebben toegevoegd.
echte "ouderwetse" jodiumoplossing is misschien iets lastiger aan te komen, maar je kunt ook het bekende ontsmettingsmiddel betadine (povidonjood) gebruiken. Dan moet je misschien iets langer wachten totdat het verkleurt, en het wordt ook niet zo mooi blauw, maar het werkt wel!