Heeft er iemand gezonde, maar smakelijke, ontbijtsuggesties?

Ik begin langzaam maar zeker uitgekeken te raken op het ontbijt. Heb variaties geprobeerd, maar alles met brood, maar ik heb echt behoefte aan iets anders, liefst nog een beetje gezond ook.

Cornflakes e.d. bevatten me teveel suikers, ik wil iets dat echt gezond is, maar dan mét smaak. Fruitmuesli geprobeerd, maar die hebben echt allemaal banaan (heb ik echt een hekel aan).

Dus... wie heeft er een goeie suggestie?

Toegevoegd na 2 dagen:
Allen alvast bedankt voor de suggesties. Heb diverse nieuwe dingen ingeslagen en ga komende week het een en ander proberen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik raad vooral aan dat je ongerafineert voedsel eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou eens een geraffineerd antwoord!

Antwoorden (20)

pannekoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker met veel kaas :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Spekpannenkoeken met appelstroop!
Zelf fruit pureren of shaken met yoghurt?
Kwark met roosvicee light?
Roeryoghurt, biogarde of hangop..zijn er ook met smaakjes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yoghurt, fruit en eventueel muesli zonder fruit in een blender gooien en deze energie shake opdrinken. Of een pastasalade maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zat ik ook aan te denken. Yoghurt en daar zelf fruit door pureren. Of stokbrood met roomkaas (Philadelphia ofzo), daarop tomaat met stukjes ui. Of drinkyoghurt met ontbijtkoek en fruit. Er is zoveel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
havermoutpap, brinta, muesli, cornflakes, croissantjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Canada of de Verenigde Staten wordt bij het ontbijt vaak geroosterd brood of wentelteefjes, ontbijtgranen zoals cornflakes met melk, wafels, pannenkoeken of gebakken aardappelen ("hash browns") gegeten. Verder plakjes uitgebakken bacon, ei (gekookt, gebakken, etc.), vaak een glas sinaasappelsap of een halve grapefruit, en koffie. Thee wordt bij het ontbijt haast niet gedronken. In chauffeurscafés bestelt men soms biefstuk.

Tot het traditionele Engels ontbijt behoren toast met (roer)eieren of gebakken eieren, plakjes uitgebakken bacon, worstjes en witte bonen in tomatensaus, maar ook zoete cakejes

Of een nederlands ontbijt.
bruin-, wit-, krenten- en roggebrood, harde- en zachte broodjes, croissantjes, muffins, donuts, beschuit en ontbijtkoek, diverse vleeswaren, diverse kazen, (fruit)yoghurt, muesli en cruesli, diverse zoetwarenvers, fruit, fruitsaladeskoffie, thee, melk, verse jus d’orange, karnemelk, scrambled eggs, bacon, worstjes, gekookte eieren en diverse salades.

Keuze genoeg dacht ik.
Persoonlijk doe ik al jaren twee sneden bruin brood met belegen kaas en een kop koffie. Verveeld nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yoghurt met muesli!
Lekker doorroeren, even laten staan zodat het niet meer zo kauwerig is, en eventueel nog wat fruit (druiven, stukjes appel oid) erdoor. Als je van wat zoeter houdt, scheutje roosvicee of diksap erdoor.

De 'eigen fabrikaat' muesli van de Natuurwinkel is prima, maar tegenwoordig maak ik het zelf: helemaal geweldig.

Eén keer in de zoveel tijd gooi ik tarwe-, haver-, gerst- en roggevlokken bij elkaar, wat zonnebloempitten erbij (alles te koop bij de Natuurwinkel) en wat hazelnoten en amandelen. En natuurlijk rozijnen.

Goed mengen en bewaren in een (of meer) goed afgesloten bus(sen).

Smullen maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij zijn een indische fam en ons ontbijt bestaat soms uit de etensrestjes van de vorige dag bvb nassie goreng

of rijst met een gebakken ei en sambal

wat ook erg lekker is als ontbijt zijn witte bonen in tomatensaus met een gebakken ei en een geroosterd broodje evt nog een sausijsje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo iets wil de echte hollander niet! Want je weet: Wat de boer niet kent... enz.
2 volkoren plakje brood daar tussen maaslander, tomaat, champignon, en camambert en even opwarmen en je hebt een heerlijke gezonde tosti.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede portie fruit (1/2 meloen, een mango, 1/2 papaya, grote portie aardbeien of frambozen - hoofdzaak : lekker!) en 2 gekookte eitjes (naar smaak gekookt). Dan nog een lekker sterk bakkie, en ik kan de wereld aan.
Als het echt héél erg koud is buiten, warm ik ook wel eens een halve beker havermout-pap uit de supermarkt op, maar dan moet het echt héél koud zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou je vast daar komt mijn gezondheidsbooster.

Neem een kommetje en weeg daarin 30 gram Bran 49%.
Schuif de Allbran voorzichtig op en leg daar 3 zoetjes in
Voeg heet water toe, zodanig dat de Allbran en niet helemaal onder staat. Voeg 2 grote theelepels met gemalen nootjes en pitten toe. Neem een bakje ongesuikerde en neutrale bifidus yoghurt en schep in de kom 4 theelepels. Zachtjes roeren. Bewaar de rest van de Bifidus tot morgen of geef het op dezelfde manier aan jouw partner. Lekker warm allemaal en goed voor het darmstelsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn bijna zeker mensen die tegen de zoetjes zullen zijn, maar ik hiou van zoet en ben diabetus. Dus geen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezond ontbijt: Yoghurt met sangriafruit

Ingrediënten van gezond ontbijt
•150 gram magere yoghurt
•110 gram sangriafruit (diepvries)
•40 gram muësli
•beetje canderelpoeder

Bereidingswijze van gezond ontbijt. Doe het sangriafruit in een kommetje en ontdooi dit. Doe er de muësli bij en daarna de yoghurt. Strooi er naar eigen smaak canderelpoeder over en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bepaalde gewenning, misschien verwenning? Zelf maak ik brood klaar (onverschillig met wat voor entourage), stop het bij me en ga eten als ik trek begin te krijgen. Het smaakt mij iedere ochtend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet de laatste tijd vaak yoghurt met studentenhaver, lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amaranthpap met zaadjes maak ik bijna elke ochtend:

Neem een kop amaranthvlokken (natuurwinkel) en een kop melk, sojamelk, karnemelk of water en breng dit aan de kook, goed roeren en pitten en zaden toevoegen. Neem van het voor en laat dit 10 min. in het pannetje staan (kan ook in de magnetron, een paar keer tussendoor roeren).
Ik vindt de smaak heerlijk, lijkt een beetje op noot.
Je kan van alles toevoegen, zoals rozijnen en krenten, noten, havervlokken enz.
Lekker 'lobbig' :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een shake uit de blender met vruchtensap, vers fruit en/of bevroren fruit. Ik gebruik vaak doosjevol bosbessen, doosjevol frambozen en doosjevol ananas, bevroren fruit van ah. Daar wordt je shake zo lekker ijskoud van. In zo'n shake kan je je helemaal suf variëren. Een vriendin van me maakt shakes met spinazie.

Je zou 's ochtends ook (vruchten)yoghurt of kwark kunnen nemen met notenmuesli. Yum! Of chocopops, of drinkontbijt. Of lekker een beker Ben & Jerry's! :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien een idee om elke dag iets anders te nemen. dus ene dag yoghurt met fruit, andere dag 3 beschuitjes met bv smeerkaas,jam,hagelslag de dag daarop fruit, al dan niet gepureerd, dag daarop boterham een wit een bruin met zoet en andere met kaas,
Kortom: variatie, niet elke dag hetzelfde, dat kan sneller vervelen en daaraan raakt je lichaam gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn crunsli's met chocolade. Als je dit met wat vla en/of yoghurt eet, begin je de dag wel lekker. (er bestaan ook varianten die weinig calorieën bevatten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede Morgen daar zijn zoveel smaken van,heerlijk en heel gezond

perfecte ontbijt voor iedereen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een avocado met zout, peper en tabasco.
of
geitenkaas (feta) met ui en komkommer en olijven
of
speltmuesli met appel en kaneel (bio-winkel) met soja-joghurt