hoe meet je koolhydraten in voedsel?

Of is dat onmogelijk om zelf te doen? Kun je echt de hoeveelheid zelf bepalen of doen hun dat in een fabriek, maar dan met hele zware, dure apparaten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Amadea
10 jaar geleden
Door het op te zoeken in een calorieëntabel. Vroeger gebruikte je daar een boekje voor, tegenwoordig kan je ze zomaar op internet vinden.

Antwoorden (1)

Koolhydraten zijn meer een restpost die niet direct gemeten wordt. Alles wat verbrandt en geen stikstof bevat wordt onder de koolhydraten geschaard. Voor analyse van voedingsmiddelen is wel een flink laboratorium nodig, weegschalen, droogstoof, moffeloven (voor verassing),nat lab voor destructie en stikstofbepaling en apparaten voor extractie van vet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Van dat verbrande deel moet je dan ook nog de vetten aftrekken, vetten kun je met een apolaire vloeistof als chloroform uit het gedroogde voedingsmiddel halen. Met neer uitgebreide en moderne methodes kun je ook wwl direct bepaalde typen koolhydraten als glucose, fructose en zetmaal meten.