Wat zijn typische jaren 60 hapjes?

Mijn moeder wordt volgend jaar 50 en we wilden voor haar een jaren 60 feest organiseren. Nou weten wij alleen niet zo goed wat typische hapjes waren van de jaren 60. Hopelijk hebben jullie suggesties!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

We hadden in de jaren `60 een restaurant en de volgende hapjes waar mijn vader altijd mee rondging, vonden gretig aftrek:

Gebakken kippenlever in ontbijtspek,
Gekookte harde metworst,
Mini kippenpootjes,
Gekookt ei ingelegd in zuur,
Gekookt partje ei in paardenrookvlees en natuurlijk de overbekende bitterbal.

Misschien ook enkele tips om bovenstaande te bereiden:

Kippenlever:
Hoeveelheid kippenlever marineren met zoete sojasaus. 3 tot 4 uur in laten trekken.
Uit de marinade halen, op grootte snijden en een plakje spek er omheen wikkelen.
Boter in de pan en rustig aan laten bakken. Na gelang de grootte van de door u gesneden levertjes 15 tot 20 minuten laten bakken.

Harde metworst:
Water verwarmen tot het kookpunt. Niet laten koken. Worst er in en 1 uur tegen het kookpunt aan laten garen. Is nadien niet vet meer en minder zout. Heerlijk met mosterd of piccalilly.

Kippenpootjes:
Marineren met rode paprika poeder (liever niet zoet) en citroensap. 6 tot 8 uur laten marineren. Boter, boter gaar bakken.

Gekookt ei ingelegd in zuur:
Het zou iets te ver gaan om u met dit recept te vervelen, maar er zijn recepten genoeg te vinden op internet. De bereidingstijd hiervan vergt wel 8 tot 10 dagen, maar dan heeft u ook wat.

Eet smakelijk en uw moeder een fijne verjaardag gewenst !

Misschien ten overvloede: drank uit de jaren `60:

Champagnepils voor de kinderen, shandy en de goedkoopste witte moezelwijn die u kunt vinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De genoemde warme "hapjes" smaken zowel warm als koud er goed, behalve de bitterbal natuurlijk.

Toegevoegd na 34 minuten:
Het schoot mij net maar zo te binnen: geboren in 1964 kan zo maar betekenen dat uw moeder zich niet veel herinnerd van de muziek uit de jaren `60. Misschien past dan muziek uit de jaren `70 en later beter.
Maar u zult vast de muzieksmaak van uw moeder wel kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het idee van hapjes toen nog echt niet populair was.

Wat wel bekend was waren de zogenaamde “hors d’ oeuvre’s”, die meestal voor een maaltijd gemaakt werden als klein voorgerecht. Dit voorgerecht bestond meestal uit heel eenvoudige ingrediënten zoals salades, gerookte vis, sardines in olie, sprotjes, radijzen, visconserven,…

Tijdens recepties werd er als hapjes meestal toastjes gedresseerd. Ook de warme hapjes zoals kleine kaaskroketjes en gevulde bladerdeeghapjes waren toen al erg in trek..

Uiteraard waren de gewoontes tussen Nederland en België niet altijd dezelfde. Aangezien u uw vraag vanuit Nederland stelt kan ik niet garanderen dat dit correcte informatie is voor u.
fremar
10 jaar geleden
kaasblokjes,worstblokjes,kleine augurkjes,stukjes annanas,roggebrood.

zult met roggebrood.
kaasplankjes met stokbrood,eind jaren zestig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In nederland was het een zoutje en een taartje en eventueel een hollandse bitterbal
Mensen hadden het nog niet zo breed zoals nu, een verjaardag was dan bij uitstek een gelegenheid voor tractaties dus moeders de vrouw bakte een lekkere taart of cake en ook mocht vruchtenbowl en een advocaatje niet ontbrekenVoor de mannen een biertje met een borreltje ,verder zou je een schaaltje pinda´s neer kunnen zetten pindarotsjes en natuurlijk even rond met de bitterballen ,ook was het toen nog gewoon dat bijna iedereen een sigaret rookte en op tafel stonden glaasjes met de merken sigaretten en een sigaartje voor de heren,kan me voorstellen dat je dit nu niet wilt dan zou je voor de aankleding chocoladesigaretten neer kunnen zetten deze vinden wel aftrek bij de kinderen
Verder rolmopsen of stukjes haring of andere vis en een huzaren of rundvleessalade,je kunt ook een grote pan groentensoep maken en bolletjes beleggen met ham en kaas dan kun je de mensen nog wat bieden
Het ging voornamelijk om de gezelligheid,wil je het echt leuk doen,mannen en vrouwen zaten apart mannen meestal in de voorkamer en de vrouwen aan de eettafel
In de jaren 60 trok de economie net weer aan dus het was nog niet zo zot als nu hel lijkt of iedereen elkaar wil overtreffen met uitheemse hapjes en hoe meer hoe beter
Succes leuk idee