Zit er lactose in volkorenbrood?

Hoe kan ik dit opmerken? Er zit wel broodverbeterings in dat het langer vers blijft maar het vermeld geen melk of iets dergelijks? En over wat voor hoeveelheid praten we dan.

Ik hoef niet te weten welk brood lactose vrij is want ik wil wel bij volkoren blijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Brood en graanproducten
Lactosevrij

Brood dat met water bereid is (het meeste volkoren brood, bruine brood, ciabatta, focaccia, stokbrood), harde broodjes (met water bereid), knäckebröd, droge havermout, droge gerst, droge boekweit
Check de ingrediënten

Wit brood, crackers, beschuit, ontbijtgranen, cake, gebak, koekjes
Bevat lactose

Luxe brood zoals krentenbrood, croissant, koffiebroodje, brioche, naanbrood, biscuitjes, muffins, brownies, pannenkoeken, flensjes, poffertjes, wafels, kaasstokbrood, kaasbroodje, pizza, tosti

Toegevoegd na 28 seconden:
Zoals het op de site in de bron staat zit je dus goed met je volkorenbrood.

Toegevoegd na 8 minuten:
van: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/lactose-intolerantie.aspx#blok7

Lactose (melksuiker) komt vooral voor in de volgende melkproducten:

- volle, halfvolle en magere melk en karnemelk
- geitenmelk, schapenmelk, paardenmelk en ezelinnenmelk
- zachte geiten- en schapenkaas
- chocolademelk, yoghurtdrink en fruitzuiveldranken zoals Rivella en Taksi
- smeltkaas, smeerkaas, buitenlandse kaas, verse kaas, Hüttenkäse, cottage cheese. In Nederlandse harde kaas, zoals Goudse kaas, zit geen lactose. Dit komt doordat de lactose tijdens de rijping van de kaas volledig wordt afgebroken.
- yoghurt, kwark, kefir
- vla, pap, pudding, mousse
- slagroom, zure room en crème fraîche

Naast in melk en melkproducten kan melksuiker ook voorkomen in producten waarin melk, melkpoeder of bepaalde bestanddelen uit melk zijn verwerkt. Dit staat vermeld op het etiket.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zoals ik het hier lees zou het dus op het etiket moeten staan als het er in zit.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie, als ik dit zo lees hoef ik me nergens zorgen om te maken. Maar ik lees op verschillende sites dat bij het het aanbrengen van broodverbeterings (voor de versheid) er wel is regelmatig melk gebruik kan worden..
Ritsuka
10 jaar geleden
ja, lastig om het echt te vinden. er zijn wel soorten brood die echt lactosevrij zijn, maar het schijnt best mee te vallen met de normale broden.
Heb je echt een lactoseintolerantie dan?