Waarom zit er verschil tussen pepermunt in de supermarkt voorverpakt en de plantjes die je kan kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Haal jij nou munt (plant) en pepermunt (snoep) door elkaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Amadea, pepermunt is ook een plant.
Net zoals kruizemunt, Marokkaanse munt, gewone groene munt, gele munt, citroenmunt en nog vele andere................
Amadea
10 jaar geleden
Aangezien in de vraag het woord voorverpakt gebruikt wordt! Bij Kruidvat kan je namelijk zelf scheppen, en in de supermarkt zijn de pepermuntjes al verpakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar bij de Appie kun je dus ook voorverpakte kruiden kopen, en kruiden als plant in een potje.

Het beste antwoord

Je hebt veel verschillende soorten munt. Pepermunt inderdaad, maar ook Marokkaanse munt, kruizemunt en nog veel meer. Pepermunt en Marokkaanse munt worden 't meest gebruikt als keukenkruid, maar de smaak tussen die twee is ook al behoorlijk verschillend.
En dan maakt het ook nog uit hoeveel zon een plant heeft gehad, hoe lang de munt al in de verpakking heeft gezeten enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pepermunt (Mentha piperita) is een plant die zeer geschikt is om pepermuntsnoep van te maken. De plant wordt verbouwd in Engeland, Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten. De mentha piperita is ongeveer vijftig centimeter hoog en heeft een zachtgroene kleur. Als het tijd is voor de oogst worden de planten afgesneden. Daarna blijven ze nog een tijdje op het land liggen om te drogen. Deze plant heeft van zichzelf een kamferachtige smaak, maar na kruidenextractie ontstaat de typische pepermuntsmaak.
Als de planten droog zijn worden ze in pakken naar de fabriek gebracht. Daar wordt uit de planten pepermuntolie gewonnen, het belangrijkste onderdeel van de pepermunt. De pepermuntbladeren worden in ketels gedaan, waarin stoom wordt geblazen. De stoom verhit de blaadjes, waardoor de pepermuntolie vrij komt. Na afkoeling van de stoom blijft de olie op het water drijven, omdat het lichter is dan water. Zo kan de olie gemakkelijk van het water worden gescheiden. Dit proces heet extractie.