waarom blijft limonade onder in het glas ?

Ik pak een glas, schud hier 1 cm limonade in, en voeg hier ijskoud water aantoe. Vervolgens blijft de siroop helemaal onder in het glas.

Waarom mengt het zich niet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Wellicht is de siroop ingedikt,bus even schudden en kijk even de houdbaarheidsdatum na,siroop met suiker moet je ook niet in de ijskast bewaren maar gewoon droog en en donker
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit heeft met de dichtheid van de drank te maken.
Limonade heeft een groter soortelijk gewicht en dichtheid dan water en dus blijft het water op de limonade drijven. Dit is hetzelfde met water en olie, olie is lichter dan water en dus blijft de olie op het water drijven.
Dit is ook de reden waarom er een regenboogcocktail kan gemaakt worden, hier giet je heel voorzichtig verschillende dranken in een glas waarbij je met de drank met het grootste soortelijk gewicht begint en steeds een lichtere er bovenop giet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, als ik limonade in een glas doe en daar doe ik water bij dan vermengt dat echt wel, het zou een beetje vreemd zijn als dat niet zo is. Blijkbaar is de vraagsteller ook gewend dat het normaal wel mengt. Het zou niet handig zijn voor de fabrikant van Karvam Cevitam dat iedereen eerst water moet drinken voor de pure limonade komt, dat verkoop je niet.
Utrecht
10 jaar geleden
Dus moet je het water er met een plons op gieten. Of even roeren.
Antwoord is correct +
Vanwege twee redenen:

- De verdikte limonade blijft onder in het glas gevuld met water omdat de limonade een groter soortelijk gewicht heeft (in gewone taal: omdat het zwaarder is) Dat is ook de reden waarom olie of benzine drijven op water, en ijzer zinkt.
Water heeft een soortelijke massa of dichtheid van 1 g/ml (1 liter water weegt dus precies 1 kg) Stoffen met een grotere dichtheid zullen zinken, en stoffen met een kleinere dichtheid zullen drijven. Geconcentreerde limonade bevat uiteraard een beetje water, maar bestaat voornamelijk uit suikers, die een dichtheid heeft tussen 1,5 en 1,6. Afhankelijk van hoe sterk geconcentreerd de limonade is, zal dus de dichtheid ergens rond de 1,4 zitten.
Vandaar dus dat het onder in de glas blijft.

- Los van het feit dat de limonade onder in het glas blijft, waarom *mengt* de limonade zich niet? Nou, de geconcentreerde limonade is dik. Zeer dik. En als deze uit de koelkast komt, dan is het bijna stroperig. In je vraag zeg je letterlijk dat je 1 cm limonade "schudt" in de glas, en vervolgens ijskoud water hieraan toevoegt, dus ik vermoed dat ook de limonade uit de koelkast komt.
Hier heb je het antwoord: hoe kouder de limonade hoe stroperiger deze wordt, en dus minder goed zal oplossen, en ook hoe kouder het water dat je toevoegt, hoe slechter de limonade hierin zal oplossen.
Dat zie je ook als je suiker toevoegt aan hete koffie of thee: het lost bijna vanzelf binnen enkele seconden op. Vergelijk dit met de bereiding van een mojito: de bruine suiker onder in het glas met gemalen ijs lost bijna niet op, zelfs na heel veel roeren.

Dat krijg je dus als je ijskoude limonade en ijskoud water mengt, maar met een beetje roeren moet dat meteen opgelost kunnen worden, en zal je kunnen genieten van je heerlijke ijskoude drank, toch...?