wormen maden in bramen?

Nou heb ik vandaag bramen geplukt, echter nu ik ze aan het wassen ben zie ik dat er in smmige kleine wormptjes (of madeN?) zitten
http://s21.postimg.org/98t7yfhfb/IMG_1410.jpg (weet niet of het duidelijk is op de foto)
Kan ikde bramen nu nog wel etenn/gebruiken?
ik ben erg bang voor n lintworm oid...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26.7K

Antwoorden (2)

Ik weet niet waar je ze geplukt hebt en of daar vossen in de buurt leven.
De vos zorgt dat het eten van bramen niet geheel zonder risico is: de blaasworm (ook wel vossenlintworm of kleine lintworm) kan via de urine van de vos op de bramen belanden en na inname door de mens gezondheidsproblemen veroorzaken. Daarnaast is een door de botritis schimmel aangetaste braam een muffe hap, waarvan je beter niet te veel binnen kunt krijgen. Ook kunnen de kleine larfjes van de frambozenvlinder soms voor een onverwachte eiwittoevoeging van de braam (en ook de famboos) zorgen. Dus pluk ze niet van te lage struiken, en was ze in ieder geval even. Door te koken is er geen gezondheidsrisico.
Je kunt er dus veilig jam van maken;-)

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwens, ook honden kunnen drager van de vossenlintworm zijn. Het hoeft dus niet altijd een vos te zijn die de bramen (of andere bosvruchten) besmet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft niet bang te zijn voor een lintworm. Het zijn onschuldige wormpjes ( volgens mij van de frambozenkever), maar ik kan me voorstellen dat je die niet op wil eten. Een tip die ik gehoord heb is ze na t plukken even in wat zout water te leggen, daar zouden alle wormpjes mee weggaan. Of t de smaak van de bramen aantast weet ik niet. Anders ff met 1 braam uitproberen. Maar ze zijn dus niet schadelijk voor de gezondheid.