Zijn pitjes van de citrus familie giftig? als je ze stuk kauwt?

Ik maak dagelijks shake en smoothies voor en na het trainen,
Ik gebruik dan altijd vers fruit, appel, kiwi, manderijn, banaan, meloen etc etc
Is het eten van de pitten en pitjes van appels en manderijnen giftig?
En zijn combinaties van bepaalde fruit soorten bij elkaar giftig of slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
wat heb je verder in je smoothie zitten? want zo heb je vooral suikers. wel goed vlak voor het sporten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast suikers ook heel erg veel vezels, vitaminen en mineralen;-) Je krijgt verder ook niet zo snel teveel fructose binnen, dan zou je al 30 sinaasappelen of meer in een keer moeten eten. Dat doet bijna niemand.Daarnaast zorgt groente er weer voor dat het glucosegehalte daalt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, dat ook natuurlijk.
Maar voor na het sporten zijn eiwitten en koolhydraten ook wel handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel handig zelfs;-)
Maar ik ga er maar van uit dat de vraagsteller niet alléén fruit eet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn shake's zit soms melk soms yogurt en soms verse jus.

Het beste antwoord

De pitten van citrusvruchten zijn niet giftig.
Met pitten van vruchten als appels en peren is er evenmin een probleem.
De pitten van steenvruchten zoals abrikozen daarentegen bevatten blauwzuur ook wel cyaan genoemd, echter niet in die mate dat je van 1 pit direct zal doodvallen. Ook de pitten van kersen bevatten dit gif.
Nu is het zo dat het in de kern van de pit zit dus als je een kersenpit doorslikt is er geen probleem daar het gif in de kern (het nootje zo je wil) zit en zolang de pit niet gekraakt wordt komt het gif niet vrij.
Andere steenvruchten die cyaan bevatten zijn: pruimen, perziken en amandelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In appelpitten zit ook blauwzuur hoor;-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dus je kan gewoon zelf cyaankali maken????
Hmmm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor Astrid66: Ok in sommige soorten appelpitten zit ook blauwzuur, my mistake.
Beste Voldemort: Als je cyaankali wil maken heb je wel meer dan enkele pitten nodig hoor. En daar bovenop nog een opleiding chemie.....alhoewel tegenwoordig kan je wel handleidingen in bommenbouwen vinden op het www.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok WWDiver, omdat je deze enorme fout toegeeft, alsnog een plus;-)