wat is de witte neerslag onder in mijn weckflessen?

Ik weck nog op de ouderwetse manier. Bij een aantal potten met voornamelijk bonen, snijbonen en wortels komt er na verloop van tijd een witte neerslag onder in de potten. Rode kool, bieten, soep e.d. gaat goed.

Deze neerslag maakt dat de groenten zurig smaken en dus niet meer echt eetbaar zijn. Ik gebruik alleen oude, verteerde paardenmest als bemesting en dus geen kunstmest, met name stikstof. Ik kook de potten uit met soda en/of sulfiet.

Wie heeft een idee waar het probleem aan zou kunnen liggen en hoe ik het zou kunnen voorkomen? Alvast bedankt voor alle te nemen moeite.

Met vriendelijke groet, Jan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Computoon
10 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag - en daarom bij reacties geplaatst: "Wecken is alleen een geschikte conserveermethode voor fruit. Vanwege het risico van botulisme, raadt het Voedingscentrum het af om groente te wecken. Invriezen van groente is wel veilig.
Omschrijving De botulisme bacterie (Clostridium botulinum) is een sporenvormende bacterie die bestand is tegen koken. Deze bacterie groeit alleen goed in een omgeving zonder lucht. Een pot met geweckte groente is hiervoor dus een ideale omgeving.

De groei van de botulisme bacterie is onzichtbaar, er verandert niets aan de kleur, geur of smaak. Tijdens de groei vormt de bacterie botuline, een gifstof die een dodelijke voedselvergiftiging kan veroorzaken. Deze giftstof wordt onschadelijk als het geweckte voedsel een kwartier wordt gekookt.

Het wecken van groente is hierdoor echt af te raden omdat dit langdurige koken zeer nadelig is voor de kwaliteit en voedingswaarde.

Het wecken van fruit is wel veilig omdat fruit veel voedingszuren bevat. De botulisme bacterie kan niet groeien in een zure omgeving. Sporen van de bacterie kunnen daardoor geen schade aanrichten in potten geweckt fruit of zelfgemaakte jam.Bij het wecken en maken van jam is het belangrijk erop te letten dat pannen, potten, rubberen ringen, deksels en (pol)lepels goed schoon zijn. "
Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/wecken.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet waar het voedingscentrum het vandaan haalt dat groenten wecken niet veilig zou zijn.
Vroeger bestond er geen andere manier om groenten te bewaren en toen vielen de mensen nochtans ook niet dood van ingemaakte groenten te eten.
Ook ik heb menige bokaal ingemaakte groenten gegeten en tot nu toe heb ik er nooit enige last van gehad.
Mocht het niet veilig zijn om groenten in te maken zou het ook niet veilig zijn om blikgroenten te eten daar dat procedé eigenlijk hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon, Hartelijk dank ook voor jouw reactie. Ik moet bekennen dat ik het met WWDiver1 eens ben. Ook naar mijn mening zouden vroeger honderden slachtoffers gevallen moeten zijn door botulisme uit de WECK. Overigens spreekt de tekst over een onmerkbare bacterie. Ik heb in mijn tekst gemeld dat de neerslag zichtbaar (wit) is en ook proefbaar (zurig). Bij alle methoden van conservering geldt dat je materiaal schoon moet zijn. Nogmaals mijn hartelijke dank voor de genomen moeite. Met vriendelijke groet, Jan
Computoon
10 jaar geleden
Ik denk dat het advies van het Voedingscentrum te vergelijken is met de bijsluiter van een geneesmiddel. In de meeste gevallen gebeurt er niets verkeerds maar helemaal uitsluiten dat er niets gebeurt kan ook niet. Invriezen lijkt me overigens (nog) veiliger.

Het beste antwoord

Het enige wat ik kan bedenken als je praat over witte aanslag in je bokalen met bonen is dat er mogelijk een laagje zetmeel op de bodem van je bokalen licht.
Bij je worteltjes denk ik eerder aan de suikers van de wortelen die bezonken zijn.
In beide gevallen kan er dan een soort gisting optreden.
Ook de smaakverandering zou hier kunnen op wijzen.
Een mogelijke oplossing hiervoor zou kunnen zijn de sterkte van je pekel aan te passen. Hiermee bedoel ik dus iets meer zout toevoegen. Wat eventueel ook zou kunnen helpen is de bokalen bij een iets hogere temperatuur steriliseren. Dit kan je doen door aan het kookwater wat zout toe te voegen dat maakt dat het kookwater bij een hogere temperatuur gaat koken.
Wat betreft het reinigen van je bokalen hou ik het bij gewoon afwassen en voor gebruik even uitspoelen met kokend water, nog nooit enig probleem gehad.
Wel altijd nieuwe rubbers gebruiken, dus nooit een rubber twee maal gebruiken.
Nog even 2 snelle tips:
Als je boontjes inmaakt stop er een takje bonenkruid bij, dit komt de smaak van de boontjes ten goede.
En bij worteltjes stop ik een half laurierblaadje. Lekkeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Over de witte aanslag door suikers en/of zetmeel het volgende: waarom bij de ene fles wel en bij de andere niet. De groenten komen uit de zelfde bedden met de zelfde bemesting en de zelfde verdere behandeling. Ik kan dat niet verklaren. Over het inmaken met het zout al bij de groente: vroeger werd er ook geweckt zonder toevoeging van zout. Ook het WECK handboek geen nergens aan dat er zout gebruikt zou moeten worden. Ik ga dit echter de komende tijd wel uitproberen met een aantal potten. Het water op een hogere temperatuur brengen door toevoeging van zout ga ik zeker proberen (ben feitelijk nú al bezig daarmee, heb een ketel vol opstaan) Ik spoelde ook altijd met slechts kokend water, maar ja, je gaat iets proberen nietwaar? Ik gebruik ook altijd al nieuwe ringen omdat ik niet het risico wil lopen dat ze op één of andere manier door gebruik 'versleten' zouden kunnen zijn. V.w.b. de tips over de toevoegingen van het bonenkruid en de laurier: ook die ga ik zeker gebruiken. Nogmaals mijn hartelijke dank voor de genomen moeite om te reageren. Met vriendelijke groet, Jan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gezegd dat het mogelijk is dat er een laagje zetmeel op de bodem van je bokaal licht het hoeft daarom niet zo te zijn maar vermits je het over boontjes hebt is dat volgens mij een zeer grote mogelijkheid. Dat je het in de ene bokaal hebt en in de andere niet kan komen door het feit dat er in de ene boon al meer boon zit dan de andere (ik neem aan dat je het over groene boontjes hebt) Dit heeft niets te maken met hoe de groenten bemest zijn geweest. Wat wel van invloed kan zijn is hoeveel zonlicht je groentjes hebben gehad. Ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld worteltjes hier gevoelig aan zijn, hoe meer zonlicht de peentjes krijgen hoe meer suiker ze aanmaken.
Over het inmaken met zout in de bokaal dat vroeger niet zou gebeuren, wel ik weet pertinent zeker dat reeds mijn grootmoeder inmaakte met pekel (gezouten water) in de bokaal want het is van haar dat ik het geleerd heb. Het zout gaat namelijk ook helpen bij de conservering van het ingemaakte. Kijk maar eens naar conserven, als je effe proeft aan het vocht dat er in de blikjes is zul je vaststellen dat dit zout smaakt.
Nog even over dat 1/2 laurierblad bij de worteltjes; ik heb het dan over een 1/2 liter bokaal. Dus al naar gelang je bokaal effe aanpassen., maar moet je zeker eens doen.
Nog zo eentje: bij tomaten stop je enkele blaadjes basilicum. Dit doe je naar smaak, effe experimenteren dus.