Ik pelde een wit ei, onder de schil zaten groene vlekken. Wat is dat?

Het ei zag er verder volkomen normaal uit, het stonk niet en na doorsnijden ook niets bijzonders te zien

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat niet om een verkleurde dooier, ik heb de schil verwijderd en daaronder (op het wit van het ei) zaten groene vlekken. Ei is dus niet lang gekookt of zo!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (1)

Dan heb je het ei vermoedelijk behoorlijk lang gekookt. Hoe langere kooktijd, hoe groener het ei wordt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Door het koken wordt de zwavel in het eiwit van de eiwitmoleculen gescheiden. Waar dat zwavel in aanraking komt met het eigeel vindt nog een chemische reactie plaats. Het gaat een verbinding aan met het ijzer in het eigeel. Hierdoor ontstaat ijzersulfide. Die relatief onschuldige stof is zichtbaar als een groen (of blauw) randje.

Je kunt het gewoon eten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het eigeel is geel. de buitenzijde van het eiwit heeft groene vlekken. Dat eigeel groen of blauw wordt is een ander verhaal.