Hoe kan ik ijsvorming in mijn diepvriesdozen tegengaan?

Zou het aan de kwaliteit van de dozen kunnen liggen, of doe ik iets verkeerd?
Ik vries bv. bieslook in en binnen twee weken staat het ijs in de doos.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Verdamping gaat in de vriezer gewoon verder hoe goed je alles verpakt. Het verdampte water (komt uit het voedsel zelf) bevriest dan weer. Niet veel van aantrekken, gewoon laten ontdooien in de gesloten verpakking en het voedsel neemt veel water terug op.
Dit is tenminste mijn ervaring, en mijn vriezer is niet anders dan de jouwe.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vries kleine porties in, zodat je de verpakking niet hoeft te openen voor te ontdooien. Ik gebruik geen dozen, enkel voor vloeibare producten. Waren in plastic zakjes (liefs dichtsealen) zo krijg je meer in je vriezer dan dozen, en je hebt geen afwas nadien.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bieslook kan je ook in porties invriezen in plastic zakjes (boterhamzakjes zijn daar perfect voor en zijn zo stug niet) en in een doos stapelen na het invriezen. Zo blijft alles intact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk zit de bieslook in een ruime doos. daar zit lucht in, Lucht bevat vocht, hoe kouder de lucht is, hoe minder vocht hij kan bevatten (denk maar aan de droge lucht in de winter als het vriest). het vocht kan niet in de lucht blijven en condenseert in de doos, en bevriest dan. Bieslook bevat ook vocht, zelfde verhaal, en dat bevriest dus ook tegen de koude wanden van de doos

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt het niet echt tegengaan denk ik, wel zorgen dat de doos zo kort mogelijk openblijft als je er iets uithaalt, want dan komt er weer warme lucht van buiten in de doos, die weer afkoelt als je hem terugzet, en dat vocht gaat ook weer bevriezen
anneliez